Kommercielle radiostationer har brækket halsen på stribe og smidt millioner og atter millioner af kroner efter et dødt marked. Politikerne blev - efter årelange diskussioner - endelige enige for 1½ måned siden om "fremtiden for dansk radio". En aftale der først og fremmest indebærer, at der ikke sker noget nu. Berlingske stiller i dag spørgsmål ved, om aftalen kom for sent.
Historien om landsdækkende kommerciel radio i Danmark indeholder absolut ingen succes-historier. Alle forsøg er det gået mildt sagt dårligt med. Berlingske opsummerer det således:
"Et samlet underskud på over en milliard, to døde radiokanaler i form af Sky Radio og TV 2 Radio, Radio 100FM i akut likviditetskrise og SBS Radio herunder Nova FM på nødblus."
Det er resultatet siden daværende kulturminister Brian Mikkelsen (kons.) i 2003 stolt kunne sætte auktionen over FM5 og FM6 - to mere eller mindre landsdækkende kommercielle radiokanaler - i gang.
Nu har politikerne så igen lavet en aftale omkring radio i Danmark. En aftale, hvor DR bevarer samtlige landsdækkende FM-kanaler, hvor kommerciel radio i stedet med tiden skal på DAB, hvor en replanlægning af FM-båndet er opgivet, og hvor FM5 og FM6 ikke længere skal gå til højstbydende, men skal udbydes i en skønhedskonkurrence - men først fra 2011 og 2014.
Mediabureauerne kaldte aftalen en stor sejr for DR. DR sidder stabilt på over 75 pct. af al radiolytning i Danmark, og det er der absolut ingen udsigt til, at der ændres på med den nye medieaftale.
Samtidigt går det rigtigt sløjt for salget af radioreklamer. Det landsdækkende kommercielle radiomarked udgjorde i 2008 omkring 100 mio. kr. Berlingske skriver, at dette i forvejen beskedne marked iflg. DRRB Mediaindex er faldet med hele 30 pct. i årets første fem måneder - sammenlignet med samme periode sidste år.
Sidste år vurderede Eric Hansen, formand for SBS, at det kommercielle marked skulle tredobles, hvis det skulle blive en god forretning at drive kommerciel radio i Danmark. |