SBS har fået en super start med Radio Norge: "Vi sætter salgsrekord hver måned," siger salgsdirektør Jan Karlsen til kampanje.no.
Da norsk TV 2 ejede den landsdækkende radiokanal, der dengang hed Kanal 24, kæmpede man med bare at nå en markedsandel (share) på 5 pct., og TV 2 tabte op mod 400 mio. norske kr. på sit fire år lange radioeventyr.
Mindre end en måned efter at SBS overtog kanalen - og omdøbte den til Radio Norge - steg markedsandelen til 7 pct. Og siden er væksten fortsat. Rekorden blev sat i uge 37, hvor man var helt oppe på 11.1 pct.
Det er ikke bare lyttertallet der stryger i vejret. Siden SBS overtog kanalen, har man sat salgsrekord måned for måned.
Der er dog et stykke vej før de høje lyttertal helt modsvares af et tilsvarende højt salg. Salgsdirektør Jan Karlsen siger til kampanje.no, at det er fordi markedet er trægt og konservativt.
Men det går afgjort fremad for norsk radioreklame. Nye tal fra mediebureauerne viser, at fremgangen for radio er næsten på niveau med fremgangen for annoncering på internettet. |