Det er nu 8 uger siden Nova FM gik i luften, efter at SBS Broadcasting overtog driften af FM5-nettet fra TV 2. Tidligere har både Sky Radio og TV 2 Radio - uden held - forsøgt at skabe økonomi på FM5-nettet. SBS har tilføjet flere frekvenser til FM5-nettet, men alligevel ligger lytningen til Nova FM lavere end til TV 2 Radio. Media Researcher på Mediaedge:cia Michael Jensen mener, at det kræver større synlighed for Nova FM for at løfte lytningen.
Selv om den kommercielle lytterandel på Nova FM i de seneste uger viser en lettere positiv trend, peger Mediaedge:Cia på, at Nova FM kun har 17-18 procent af de 19-50 åriges kommercielle radiolytning. Det er 2-4 procent lavere end de sidste uger med næsten non-stop musik på TV 2 Radio, og skal ses i lyset af at Nova FM har fået tilført flere sendefrekvenser rundt i landet, og dermed har flere potentielle lyttere end TV 2 Radio.
"At Nova endnu ikke har formået at løfte lytningen, skyldes primært en meget afdæmpet lancering af den nye radiokanal i forhold til lanceringerne af Sky Radio og TV Radio," vurderer Michael Jensen. Han mener på den baggrund, at SBS Radio kan være tilfreds med den positive udvikling, men siger samtidigt at Nova FM skal være mere synlig for at kunne løfte lytningen ud over niveauet for TV 2 Radio. Det kunne f.eks. ske på de to ejers tv-kanaler - altså SBS' og TV 2's tv-kanaler. |