Når danskerne står ved gryderne og laver aftensmad, hører de mere DAB-radio, P1 og P2, end de gør resten af dagen.
I hvert fald er først og fremmest P1 mens også DRs digitale tilbud samt i nogen grad P2 væsentligt mere aflyttede mellem klokken 17 og 19, end de er hen over dagen som helhed. Det viser tal fra DR Medieforskning.
"Der er en helt tydelig tendens til, at nichekanalerne bliver lidt større, når danskerne lige er kommet hjem, og i mange tilfælde går i gang med madlavningen. Derimod har P3 og P4 forholdsvis lidt færre lyttere i det tidsrum end ellers," forklarer medieforsker Dennis Christensen.
Når P1 'vokser' ind under aften, er en del af forklaringen formentlig, at kanalen sender ét af sine flagskibe, 'Orientering', lige præcis mellem 17 og 19.
"Derudover er mange DAB-radioer netop at finde i danskernes køkkener, og så vælger danskerne så tilbud som DR Jazz, DR Klassisk eller noget helt andet og mere specialiseret," siger Dennis Christensen.
I gennemsnit hører 1,8 millioner danskere radio kl. 17-19, og i gennemsnit snupper de 38 minutter hver. Måske lige så lang tid, som det tager dem at få bollerne i karry, lasagnen eller den græske salat bikset sammen.
"Det er helt tydeligt, at danskerne radiolytning begynder at falde markant fra klokken 18.00. Da tænder mange for fjernsynet i stedet for," siger Dennis Christensen.
Og her er så tallene: Første tal viser kanalens andel af lytningen hele dagen - og det andet tal viser kanalens andel af lytningen mellem klokken 17 og 19
P1: 6,9 - 8,8 % P2: 4,3 - 4,7 % P3: 18,3 - 15,8 % P4: 46,0 - 43,7 % P5: 0,8 - 1,1 % DR Hit: 1,2 - 1,1 % DRs DAB-kanaler i øvrigt: 2,5 - 3,7 %
|