DR’s nye DAB-kanal 'P5000' rammer præcist i det segment man har satset på, viser DR’s egne undersøgelser. Det handler om at tage lyttere fra The Voice og Radio 100FM. Det næste skridt bliver at få en større udbredelse af kanalen.
DR-kanalen P5000 blev lanceret i november 2008 med Mascha Vang, Anders Stjernholm og Anders Bonde som gennemgående studieværter. Målgruppen er de 15-20 årige.
"På DR undersøger vi selvfølgelig lytterne, og indenfor radio kan vi se, at gymnasieleverne hører P3. Men når det kommer til studerende fra handelshøjskoler, tekniske skoler, og de lidt kortere uddannelser, så er det de kommercielle kanaler, som tiltaler dem. Vi kunne godt have valgt at lave en ’P3 street kanal’, men så ville vi kannibalisere os selv. Derfor satser vi på at tage lyttere fra Voice og 100 FM med P5000," siger chefredaktør for DR Ung, Bo Kousgaard Poulsen, til MediaWatch.
P5000s share i målgruppen har iflg. DR set pæn ud og i uge 2 nåede man op på et ugentlogt lyttertal på 116.000. Der er dog et stykke vej op til The Voice, der havde 689.000 lyttere.
Selv om lyttertallet ikke ser ud så meget, så rammer P5000 præcist i det 'blå segment', hvor DR Radio ellers står svagt.
Bo Kousgaard Poulsen håber at få P5000 længere ud - end det er muligt på DAB og på nettet - og han tænker bl.a. i mobiltelefon-baner. Han kunne forestille sig, at teleselskaberne måske lavede et abonnement, hvor brugerne kunne høre netradio på mobilen gratis.
Foto: Én af de tre værter på P5000: Mascha Vang. (Fotograf: Agnete Schlichtkrull, DR)
|