I aften kl. 24 smider Sky Radio håndklædet i ringen og lukker. DR's radiodirektør Leif Lønsmann beklager lukningen og kalder det skidt for kommerciel radio i Danmark. "Lukningen skaber usikkerhed, som smitter af på hele mediet, ikke mindst overfor annoncemarkedet. Det svækker den konkurrence, som DR får og dermed alle danskeres radioudbud," siger Lønsmann i dag til MediaWatch. Lønsmann anbefaler at Sky Radio's frekvenser udbydes igen hurtigst muligt - men til en realistisk pris og uden snærende krav til indholdet.
Lønsmann anbefaler at Sky Radio's sendenet udbydes til rene markedsbetingelser: ”Det kræver rene kommercielle linier og stor redaktionel frihed. Derfor bør det nye udbud af den femte kanal ske på så frie og realistiske markedsbetingelser som muligt. Sky Radio var underlagt en urealistisk blanding af høje koncessionsafgifter og dyre public service-krav, som ikke matchede markedsbetingelserne," fortsætter radiodirektøren overfor MediaWatch.
Iflg. Lønsmann vil det på denne måde være godt for både lytterne og for DR.
Han anerkender, at den konkurrence, som DR har været udsat for i de seneste to år, viste sig at være moderat.
"Skal den nye femte kanal have succes, skal den adskille sig fra de eksisterende tilbud", foreslår Leif Lønsmann. |