Når det kommende medieforlig formentlig baner vejen for et par landsdækkende kommercielle radiokanaler, står aktørerne klar til en større slåskamp om de eftertragtede frekvenser. En rundspørge, Ritzau har foretaget i mediebranchen, viser, at stort set alle betydende kommercielle medieaktører i Danmark overvejer at tage springet ind i den økonomisk interessante radioverden. Dertil kommer flere udenlandske mediegiganter, som også ventes at byde på de nye kanaler.
"Vi er ikke kommet til Danmark for at drive lokalradio. Vi er her for at drive landets største kommercielle radiostation", siger f.eks. Kasper Krüger, der er dansk direktør for den Murdoch-ejede Sky Radio.
Ifølge Ritzaus oplysninger er også de nordiske mediekoncerner MTG, Bonnier og Aller stærkt opmærksomme på det danske radiomarked.
Når de internationale mediekoncerner retter blikket mod Danmark, er det, fordi de her ser et betydeligt vækstpotentiale, skriver Ritzau videre.
Hos The Voice, der ejes af den amerikanske mediegigant SBS, venter man også med spænding på resultatet af politikernes mediedrøftelser.
"At drive en landsdækkende kommerciel radiostation har været vores erklærede mål, siden vi startede i 1984. Vi vil være en af de aktører, som byder næsten uanset betingelserne", siger direktør Eric Hansen til Ritzau.
Ud over de store internationale mediekoncerner kan man også forestille sig rent eller delvist danske bud. F.eks. er det ifølge administrerende direktør for Politikens Hus, Lars Henrik Munch, ikke utænkeligt, at man genoplever den radiogruppe med Berlingske, Politiken og Jyllands-Posten, som sammen afgav et bud på FM4, da den var i udbud sidste år. |