Det går en lille smule tilbage for radiomediet, men der er fortsat et pænt stykke ned til tv. En ny undersøgelse fra Nordicom viser at svenskerne medieforbrug i 2000 lå på 6 timer og 12 minutter dagligt. Heraf gik 35 % af tiden med at lytte radio (mod 37 % i 1999), 28 % af tiden blev tilbragt foran fjernsynet (mod 27 % i 1999) og på en delt tredjeplads på listen over svenskernes tidsforbrug på medierne kom morgenaviserne, bøger og internettet med hver 6 %.
Et boom for tidsanvendelsen på internettet er dermed udeblevet. Andelen af svenskernes tidsanvendelse på nettet er kun steget fra 5 til 6 % fra 1999 til 2000.
Hvis man kigger på hvor stor en andel af den svenske befolkning der bruger forskellige medier i løbet af en gennemsnitlig dag, så er det fortsat tv der kommer ind på en klar førsteplads – i øvrigt ligesom det har været tilfældet hvert år siden Nordicom startede sine undersøgelser i 1979. På en gennemsnitlig dag ser 88 % af svenskerne fjernsyn, mens 80 % lytter radio og 74 % læser en morgenavis. Der er tale om uændrede tal for radio og tv i forhold til 1999, men aviserne kan glæde sig over en lille fremgang fra 72 til 74 %.
Mens antallet af avislæsende svenskere i øvrigt stort set ikke har ændret sig siden 1979, hvor det også var 74 %, har radiolytningen ændret sig markant. I begyndelsen af 80’erne var der således kun mellem 65 og 69 % af svenskerne der lyttede radio på en gennemsnitlig dag. Først i 1985 steg radiolytningen markant – nemlig til 73 %, hvorefter lytningen er steget støt og roligt op igennem 80’erne og 90’erne for at ende på et niveau omkring 80-82 % i 1994 og frem til nu. |