På trods af finanskrise, børsuro og et faldende annoncemarked kan den MTG-ejede norske landsdækkende radiokanal P4 Radio Hele Norge melde om rekordomsætning i 3. kvartal. Det er lykkedes at øge salget af radioreklamer med omkring 100 mio. norske kr. på to år.
Salgsdirektør Trond Killingstad i P4 siger til Kampanje, at radio havde en god vækst i 3. kvartal og det er sammenlignet med et kvartal i 2007, hvor der netop også var kraftig vækst.
Han vurderer, at overgangen til lytterundersøgelser baseret på PPM målinger fra 2. halvår 2007 har haft en afgørende betydning. Han kalder PPM målingerne for "radioens nye valuta".
Svenskejede MTG offentliggør ikke isolerede tal for hverken de forskellige lande eller de forskellige dele af virksomheden. Men det fremgår af kvartalsrapporten, at radiodelen i MTG er særligt lønsom, og at det især er norske P4 der trækker læsset.
P4 Radio Hele Norge havde i 2007 en omsætning på lidt over 300 millioner norske kroner. Med den gode utvikling på radiomarkedet er der grund til at tro, at P4 kan komme til at lande på en omsætning på omkring 350 millioner kroner i indeværende år. Over to år er reklameindtægterne for P4 dermed øget med omkring 100 mio. kroner, idet i omsætningen i 2006 var på 256 mio. kr.
Kampanje vurderer, at det kommercielle radiomarked i Norge ligger på cirka 500 millioner kroner.
|