To år efter at Danmark fik - næsten - landsdækkende kommerciel radio, er resultatet noget nær en katastrofe og Sky Radios introduktion på det danske marked beskrives som totalt mislykket. De tre store kommercielle spillere - Sky Radio, Talpa (Radio 100 FM) og SBS Radio har ikke formået at tage lytterandele fra DR og de tre kunne i 2004 tilsammen notere et gigantisk underskud på 180 mio. kr. Selv om det går bedre med reklamesalget i 2005, vurderer Børsen i dag, at det samlede resultat for de tre aktører i år vil blive endnu dårligere.
Sky Radios introduktion på det danske marked beskrives som totalt mislykket. Stationen satsede på et non-stop format, som de danske lyttere IKKE tog til sig.
"Før købet af den landsdækkende sendetilladelse havde Sky jo omtrent den samme dækning i HT-området som i dag, og på trods af at de brugte store summer til markedsføring, havde de ikke succes med konceptet. Hvordan de kunne forvente, at det ville gå bedre andre steder i landet, er mig en gåde", siger adm. direktør for SBS Radio, Henrik Knaack til Børsen.
Han ser nu frem til en tiltrængt konsolidering af radiomarkedet. "Det er nødvendigt, for det er åbenlyst, at tingene ikke har fungeret med det nuværende set-up", siger han.
SBS Radio havde dog selv et underskud på over 40 mio. kr. sidste år, og Børsen betegner situationen for SBS Radio som "mere usikker".
Talpa - og dermed Radio 100FM - havde et underskud på godt 64 mio. kr. i 2004, men avisen vurderer, at 100 FM og samarbejdet med de dagbladsejedede lokalradioer, på sigt har en god mulighed for at nå et plus. |