Iflg. de fleste beregninger og undersøgelser har teenagere og unge droppet radiolytningen i hobetal - gennem de seneste ti år. Bl.a. til fordel for iPoden. Men en helt ny undersøgelse fra Paragon Media Strategies viser, at de fleste 14-24 i USA nu forøger deres radioforbrug.
De seneste tal fra Arbitron viser, at teenagere og unge i USA i gennemsnit lytter radio tre timer mindre ugentligt i 2007 end i 1998. I gruppen 18-24 år har faldet været endnu større.
Arbitron har endnu ikke offentliggjort sammenlignelige tal for sitiuationen i 2008, men en ny undersøgelse fra Paragon Media Strategies viser iflg. The New York Times, at tendensen nu skifter. Sidste år sagde det samme firma - ligesom Arbitron - at der var et fald i lytningen blandt teenagere og unge.
Larry Johnson fra Paragon udtaler til avisen, at radiostationerne muligvis gør et bedre job med at 'connecte' til denne befolkningsguppe. Det kan også være, at musikken er blevet mere interessant.
Undersøgelsen viser, at MP3 afspillere ikke er så 'farlige' for radio som hidtil antaget. Færre respondenter angav i år i undersøgelsen, at MP3 og andre afspillere betød et mindre forbrug af radio. |