For første gang i løbet af de ti år, hvor reklamebureauet Bates har gennemført i alt otte undersøgelser af danskernes holdning til reklamer, tegner der sig et klart flertal i befolkningen for at tillade reklamer for øl i tv og radio. Men også holdningen til reklamer for vin og spiritus er blevet mere positiv.
Sidste gang Bates spurgte danskerne i 1998 sagde 47 pct. ja til øl-reklamer, og 42 pct. mente, at de burde være tilladt at reklamere for vin og spiritus i både tv og radio. I dag ligger ja-andelen på henholdsvis 56 pct. og 50 pct.
”Det er tydeligt, at udviklingen går i retning af en mere liberal holdning”, siger mediechef hos Bates, Jacob Gede til dagbladet Børsen i dag onsdag.
Han kan ikke lade være med at undre sig over den manglende logik i lovgivningen, hvis formålet er at beskytte børn og unge mod påvirkning fra bryggerierne og spiritusproducenterne. ”Det medie, som de unge bruger relativt mest i forhold til andre medier, er biografen, og her må man gerne annoncere for disse produkter” siger Gede.
Undersøgelsen viser at danskernes liberale holdning til øl- og spiritusreklamer er lidt mere positive i forhold til tv end når det gælder radio. |