">
Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


DR sendte skjult reklame for vin
Mandag 9. juni 2008
Af Stig Hartvig Nielsen
 
Radio- og Tv-nævnet har afgjort at DR har sendt "skjult reklame", da man i 'Vinmagasinet' på DR P1 snakkede om forholdet mellem vin og sundhed.

Det er på sin vis i orden, at ’Vinmagasinet’ på P1 har bragt ’Ugens Anbefaling’ af vine, hvor lytterne er blevet informeret om druesort, producent, kvalitet, pris, og om hvor man kan købe flasken.

Men i et helt konkret program, hvor temaet var forholdet imellem vin og sundhed, var DR på kant med reglerne om reklame.

Det mener Radio- og Tv-nævnet, der har set nærmere på sagen efter en klage fra en lytter. Han brød sig ikke om, hvad han kaldte ”de ugentlige vinreklamer lige før 12-Radioavisen” og mente for øvrigt også, at det var upassende af DR at komme med en vinanbefaling i programmet mellem jul og nytår, ”hvor mange fyrer fyrværkeri af”. Samtidig foreslog han, at DR bragte flere positive indslag om Danmarks Afholdsforening.

Det sidste afviser Radio- og Tv-nævnet at gå ind i, fordi ”DR tilrettelægger suverænt programindholdet i overensstemmelse med programforetagendets public service-forpligtelse under tilsyn af Radio- og Tv-nævnet,” som de noterer.

Nævnet slår fast, at programmet ’Vinmagasinet’ har karakter af forbrugeroplysning i overensstemmelse med DR's public service-forpligtelse, idet programmet behandler en række temaer relateret til vin - afsluttende med en kort anbefaling af konkret tilgængelige vine.

”Anbefalingen er imidlertid ikke baseret på hverken indbyrdes sammenligning eller anden form for kvalificering, hvorfor anbefalingen efter nævnets opfattelse ikke har karakter af en egentlig anmeldelse,” hedder det.

Radio- og Tv-nævnet bemærker videre, at de anbefalede vine ikke i alle tilfælde er direkte relateret til de forud behandlede temaer, hvis overordnede sigte er at sætte lytteren i stand til at foretage en kvalificeret vurdering af produktet vin.

”For så vidt angår den udgave af programmet, hvori temaet er forholdet imellem vin og sundhed, finder Radio- og Tv-nævnet det således tvivlsomt, hvorvidt der er den fornødne redaktionelle sammenhæng imellem programindholdet og den konkrete vinanbefaling,” skriver nævnet i sin vurdering, hvorefter man altså afgør, at der i det konkrete tilfælde var tale om ”skjult reklame”.

Programmet ’Vinmagasinet’, der bliver produceret af DR Fyn, bliver ikke længere sendt på P1, men på DR's regionale flader på P4 en gang om ugen. Programmets koncept er dog på det seneste blevet ændret, så anbefalingen i slutningen af udsendelsen er blevet til en anmeldelse, hvor DR ser nærmere på sammenlignelige vine, der er aktuelle på markedet lige nu.


Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · Nye tilbud for døve
  · TV 2 får ny formand
  · TV 2 med stort overskud
  · 'Badehotellet' får endnu en sæson
  · DR fejrer kronprins Frederiks 50 års dag
  · Nyt boligprogram på TV 2 Fri
  · Regeringen og DF vil skære DR med 20 procent og afskaffe licensen
  · Palle Kjærulff-Schmidt er død
  · Ny sæson af 'Hjem til gården' på TV 2
  · Felix Smith vært på nyt TV 2-haveprogram



  · -