DR må ikke slutte en udsendelse af med at sige, at man også kan høre programmet, "når det passer en, hvis man har en iPod". Det har Radio- og tv-nævnet netop afgjort, efter at en lytter havde klaget over radioprogrammet 'P1 Business' fra den 5. marts sidste år. Det er 2. gang, at DR får besked om, at der ikke må reklameres for iPod.
Lytteren mente, at DR gik over stregen og leverede skjult reklame og uberettiget fremhævede iPod'er. Det skulle DR have gjort, fordi værten Solveig Bjørnestad til allersidst nævnte muligheden for at podcaste og brugte ovenstående formulering.
I sit svar til Radio- og tv-nævnet noterede DR, at når iPod blev nævnt i udsendelsen, var det, fordi "iPod i dag efter DRs opfattelse sprogligt bliver brugt som en generel betegnelse for en mp3-afspiller".
Som en del af afgørelsen har Radio- og tv-nævnet også være forbi Dansk Sprognævn for at høre, om man her mener, at iPod i dag bliver brugt som en mere mundret og enkel betegnelse for en mp3-afspiller.
Det mener Sprognævnet ikke, og derfor er der tale om skjult reklame, konkluderer Radio- og tv-nævnet.
"Ved alene at angive denne type afspiller som mulighed for afspilning af programmet 'P1 Business' som podcast, har DR givet lytterne det fejlagtige indtryk, at podcastet alene kan afspilles på en iPod. Derved sker der en fremhævelse, der går ud over, hvad der kan anses som redaktionelt begrundet. Der er derfor en overtrædelse af forbuddet mod skjult reklame," konkluderer nævnet.
Her anerkender man dog også, at der er tale om en fortalelse i et liveprogram, og at ordet iPod alene bliver nævnt én gang.
Det er anden gang, Radio- og tv-nævnet behandler en klage over, at der blev sagt "iPod" i DRs sendeflade. I 2006 tabte DR en sag, hvor det blev sagt i et spot for muligheden for at podcaste DRs programmer.
|