Det går ikke så godt for DAB i Storbritannien og Nordirland (UK). Kommercielle aktører undsiger DAB - og så ér DAB en meget gammel teknologi, der kun anvendes i 3 lande i verden - og ingen andre lande vil vælge DAB. Men det betyder ikke så meget for lytterne i UK. En ny lyttermåling viser, at lytterne lytter mere og mere DAB - og der er især fremgang for de kommercielle kanaler.
Det er muligt, at DAB er godt på vej i graven (DAB = 'Dead and Burried') - for inden længe at blive erstattet af den nye teknologi, DAB+, men lytterne på de britiske øer kærer sig ikke meget om at DAB er på vej ud, at lydkvaliteten er markant dårligere end på FM - og at flere kommercielle aktører ikke tror på, at der fremover kan laves en forretning ud af at sende radio på DAB.
En ny lyttermåling fra Rajar viser at, lytterne i UK i stigende omfang lytter til radio på DAB.
I forhold til situationen for et år siden, er der sket en stigning på 22 pct. i den samlede radiolytning på de digitale platforme: DAB, digital tv og internettet.
I perioden juli-september udgjorde den digitale radiolytning ialt 18.7 pct. af al radiolytning. I sammen periode for et år siden var andelen på 15 pct.
Det er især de kommercielle stationer, der sikrer fremgangen. 19.4 pct. af voksne i UK lytter til kommerciel radio - mindst en gang ugentligt - på en af de digitale platforme. Ialt 9.8 pct. lytter på DAB - og 6.8 pct. lytter til radio via digital tv.
Planet Rock har nu 633.000 lyttere og Q Radio har 330.000 lyttere. Der er også fremgang for andre kommercielle DAB-stationer.
Tre af BBC's DAB-kanaler går frem - især 1Xtra, der nu er oppe på 600.000 lyttere. |