På trods af den stigende udbredelse og anvendelse af iPod, satellitradio, smartphones og musik på nettet, så går det ikke ud over amerikanernes lyst til at lytte til deres lokale radiostationer. I hvad der betegnes som den første samlede undersøgelse, hvor de to forskellige målinger i USA af radiolytning, er kombineret, viser det sig, at lytningen til 'traditionel radiofoni' det sidste år er steget med 1.6 pct., således at 93 pct. i USA nu lytter lokal radio.
Undersøgelsen kommer fra analysefirmaet Harker Research, og er en gennemgang af lyttertal fra både Nielsen og Arbitron.
Selv om der det sidste år er blevet flere der lytter almindelig lokal radio, så viser undersøgelsen dog også, at lyttetiden er faldet en smule - nemlig med én pct., således at den gennemsnitlige daglige lyttetid er 17,4 timer ugentligt - svarende til 2½ time dagligt.
"Mange medieeksperter havde ventet at radiolytningen ville blive negativt påvirket af det stigende antal alternativer, men denne analyse viser, at efterhånden som mulighederne stiger, så anvender forbrugerne mere tid sammen med de mange 'lyd-alternativer' - snarere end at erstatte deres radiolytning med de nye alternativer." Det siger direktør for Harker Research, Glenda Shrader-Bos.
|