En meningsmåling, der er foretaget for at få en pejling på netradiolytteres stationsvalg, viste, at 40% umiddelbart klikkede ind på specialsider som www.live365.com, medens kun 26% overvejede de lokale stationers streaming – men folk er også stadig glade for deres radio.
Selskabet ’hear2.0’, der har specialiseret sig i ’audio strategy’ har lavet en undersøgelser blandt 1.000 lyttere udvalgt repræsentativt i alderen 12-54 år for at få en pejling på, hvorledes netradiolyttere foretager deres stationsvalg.
Det viste sig, at 40% af de, der lyttede til netradio, umiddelbart klikkede ind på www.live365.com eller lignende sider og her foretog deres valg blandt formater og genrer ud fra, hvad de måtte have lyst til at lytte til i øjeblikket. 26% svarede positivt på, at de af og til lyttede til de lokale stationer on line, og kun 22% kunne finde på at udsøge sig andre og fjernt liggende stationer.
Undersøgelsen viste ikke overraskende, at langt de fleste og hyppigste netradiolyttere er i alderen 12-24 år, men at netradiolytning også er stigende i gruppen 25-34.
Harve Alan, der er vicepræsident i hear2.0, mener dog ikke, at radiostationerne helt skal forfalde til pessimisme, selv om det i sig selv kan være alarmerende, at den kommercielt interessante unge målgruppe foretager andre valg, men opfordrer derimod til, at man interesserer sig mere for on line streaming og profilerer den bedre, specielt for at bevare kontakten til netop gruppen under 24, sekundært 35 år.
Der er dog stadig i almindelighed ret stor tilfredshed med den ’gode gamle’ radio. Hele 74% i aldersgruppen 12-54 var i det store og hele tilfreds med udbuddet – dog lidt afhængig af format. Latin og country fans var de mest tilfredse, medens lyttere til klassisk musik var at finde blandt de mest kritiske.
|