|
Fremgang for lytningen til ANR i Aalborg
Fredag 2. maj 2003
Af Stig Hartvig Nielsen |
|
ANR gruppens samlede andel af al radiolytning i Aalborg og omegn er i 1. kvartal 2003 blevet øget til 33.4 pct. mod 28.4 pct. i 4. kvartal 2002. I den samme periode går Clear Channel stationen Radio 2 og samarbejdspartneren Power FM tilbage fra 6.8 pct. til nu 4.9 pct. Samtidigt er det dog DR, der fastholder den dominerende position i Aalborg-området med en samlet markedsandel på 55 pct. af al radiolytning.
DRs regionale P4-station Nordjyllands Radio præsterede i 4. kvartal 2002 det ringeste resultat i hele 2002 – nemlig en share (markedsandel) på bare 30 pct. Nu i 1. kvartal 2003 viser en kørsel som Gallup har foretaget for radionyt.com, at P4 og Nordjyllands Radio er tilbage på vant niveau. Radiolytterne i Aalborg og omegn bruger 36 pct. af al lyttetid på P4/Nordjyllands Radio, der dermed er suverænt den mest aflyttede radio i området.
Det går dog også fremad for ANR. ANR Guld fastholder den store fremgang fra 4. kvartal og øger det faktisk en smule, således at ANR Guld nu har 17 pct. af al radiolytning i Aalborg. ANR Hit FM går frem fra 12 til 16 pct., hvilket er det samme som i det 3. kvartal 2002.
P3 lytningen i Aalborg er – sædvanen tro – ikke imponerende. P3 står kun for 11 pct. af al radiolytning i Aalborg. Det er knap halvt så meget som i Danmarks tre andre storbyer, København, Århus og Odense, hvor P3 har hhv. 23, 23 og 21 pct. af al radiolytning.
Her er den samlede oversigt over shares (markedsandele af al radiolytning) i Aalborg og tilgrænsende kommuner i 1. kvartal 2003 iflg. en særkørsel fra Gallup Radio Index til radionyt.com. Tallene i parentes er fra 4. kvartal 2002.
DR P4/Nordjyllands Radio 36 % (30 %) ANR Guld 17 % (16 %) ANR Hit 16 % (12 %) DR P3 11 % (14 %) DR P1 5 % (7 %) Radio 2 3 % (3 %) DR P2 2 % (5 %) Power FM 2 % (3 %) DR Klassisk 1 % (0 %)
DR total: 55.0 % (55.9 %) Kommercielle stationer: 37.4 % (38.9 %)
ANR total: 33.4 % (28.4 %) Clear Channel: 4.9 % (6.8 %) Viborg (total): 0.5 % (0.5 %) SBS: 0.4 % (0.5 %) Radio ABC-gruppen: 0.4 % (0.9 %)
Med i den samlede share for Clear Channel er medtaget Power FM, der dog kun er en salgspartner. |
|
Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version |
|
|
|