P3 fortsætter rutscheturen nedad i lyttertal. For et år siden havde kanalen en share på 23.4 %. Sidste kvartal var dette tal nede på 21.2 % og de nye tal fra 1. kvartal 2001 viser at P3 kun har 20.6 % af den samlede lyttetid.
Til gengæld går de kommercielle markant frem. For et år siden var share’n på 28.3 %. Sidste kvartal 30.9 %, og det aktuelle tal for 1. kvartal er på 31.9 %.
P2musik/DR Klassisk går tilbage fra en share sidste år på 3.7 % til nu 3.0 %, men P1 klarer sig pænt iflg. den nyeste lytterundersøgelse fra Gallup. P1 har en andel på 6.2 % af den samlede lytning i Danmark, hvilket er en lille tilbagegang i forhold til 4. kvartal, men en lille fremgang i forhold til 1. kvartal 2000.
P4 og dermed DRs regionalradioer kan notere en pæn fremgang, og er nu oppe på 34.8 %, og er dermed dén kanal som danskerne bruger langt mest tid på.
Samlet mister DR dog lyttere. For ét år siden havde DR en share på 66.9 %, 4. kvartal 2001 var dette tal faldet til 65.4 % og det falder altså yderligere i 1. kvartal 2001, hvor DR er nede på en share på 64.6 %.
De kommercielle stationer fortsætter derimod fremgangen. Samlet set bruger danskerne 31.9 % af deres lyttetid på de kommercielle stationer.
Størst blandt de kommercielle er fortsat The Voice gruppen, der består af Voice stationer i København, Århus og Odense samt Pop FM i København og Odense. Disse stationer har tilsammen 7.3 % af al radiolytning i Danmark, hvilket er en fremgang i forhold til 4. kvartal (6.6 %) og 1. kvartal 2000 (6.4 %).
Også Radio 2/Radio Uptown klarer sig pænt. Både Radio 2 og Uptown går frem, og tilsammen har de nu en share på 3.5 % mod hhv. 2.9 % for et år siden og 3.4 % i sidste kvartal. |