Den svenske riksdag vedtog i går fredag at ændre reglerne for etablering af nye kommercielle lokalradioer i Sverige. Nye frekvenser udbydes fremover ikke længere til højestbydende - men i stedet efter "beauty contest" princippet og der skal fremover bare betales 40.000 svenske kroner i årlig koncessionsafgift.
Nu er det slut med auktioner, hvor lokalradiofrekvenser tildeles til højestbydende i Sverige. Ét princip der har betydet ekstremt høje afgifter for særligt de attraktive koncessioner i de svenske storbyer – typisk mellem 1 og 3 mio. svenske kroner årligt.
Iflg. den nye lov er det Radio- och tv-verket, der ud fra en samlet betragtning tildeler koncessionerne fremover. Her skal man – som noget nyt – bedømme programindholdet i de nye radiostationer, herunder den lokale forankring, og man skal kigge på ejerforholdene for ansøgeren.
Det er fremover et krav at der skal sendes mindst tre timers radio lokalt hver dag – i dagtimerne. Under den gamle ordning udgjorde – og udgør – det lokale islæt, at der er en "lokal" computer der spiller non-stop musik i nattetimerne, mens hele dagfladen networkes fra Stockholm.
En organisation der hedder "Radioutgivareföreningen" er oprørte over den nye lov, som man kritiserer for at skævvride konkurrencen, idet de nuværende lokalradioer skal fortsætte med at betale de skyhøje koncessionsafgifter til staten.
Kulturminister Marita Ulvskog er derimod særdeles tilfreds med de nye regler. Allerede i 1994 lovede socialdemokraterne at afskaffe auktionerne på lokalradioområdet, og – efter en lang proces – er det altså nu lykkedes. Hun peger på, at den nye lov giver bedre forudsætninger for en øget mangfoldighed og en styrkelse af den lokale forankring.
De nye regler træder i kraft den 1. juli 2001 og i løbet af sommeren ventes ti nye lokalradioer at gå i luften i hhv. Arjeplog, Gällivare, Ludvika, Norrköping, Malå, Skellefteå, Smedjebacken, Sundsvall, Södertälje (der vil kunne dække Stockhom) og Östersund. |