DRs nye DAB-kanal P7 spiller udelukkende populær musik – nøjagtig som de kommercielle gør det. P7s nyheder er ikke skræddersyede til P7. P7 sender langt færre værtsbaserede programmer og færre live-timer end Pop FM og NOVAfm. "Hvad er det for et public service behov der tilfredsstilles på den kanal? Vi har svært ved at se det," skriver adm. direktør for SBS Radio, Frederik Meyer, i dag i et indlæg i dagbladet Børsen.
P7 Mix ligner musikalsk de kommercielle stationer – der er bare ingen reklamer. Det skriver Frederik Meyer i dag i Børsen under overskriften "DR bør fokusere på kvalitet - ikke kvantitet".
Frederik Meyer er glad for, at vi i Danmark har et DR med bl.a. DR Nyheder, DR Drama, DR Dokumentar, DR Ramasjang, P1, P2 og til dels P4. Her får borgere nemlig det indhold, de har krav på – og som er uafhængig af økonomiske, kommercielle og politiske interesser. Frederik Meyer uddyber:
"De afdelinger og kanaler lever hver især op til formålene med Public Service, nemlig at - Styrke borgenes handleevne i et demokratisk samfund - Samle og spejle Danmark - Stimulere kultur og sprog - Fremme viden og forståelse"
Men når DR lancerer radiokanaler, hvor markedsføringen af f.eks. P7 Mix "tager udgangspunkt i de mest spillede artister på de kommercielle kanaler – så virker det som om at man prøver at tiltrække lyttere på andre præmisser, end det indhold man siger, man vil skabe."
Der er masser af populær-musik – og knap så meget public service på P7. "Faktisk mindre public service end på nogle af de kommercielle," understreger Meyer. Han mener, at DR fremover skal fokusere på formålene med public service aftalen – med fokus på kvalitet frem for kvantitet - ikke mindst på P3. Og hvis DR ikke selv kan finde ud af at gøre, hvad de selv siger, må politikerne i næste Public Service kontrakt tænke sig bedre om.
|