Mens langt hovedparten af danskernes radiolytning fortsat foregår med modtageren indstillet på en af DRs kanaler, så er der dog flere og flere, som også besøger de nye kommercielle stationer. Det viser de nye lyttertal fra Gallup. DR er dog fortsat langt den største radiostation, hvilket antyder, at lytterne mest bruger de nye kanaler som supplement til DRs tilbud.
DRs radiodirektør Leif Lønsmann, der fra starten har hilst konkurrencen velkommen, er tilfreds med de seneste resultater:
"Det er helt naturligt og forventeligt, at danskerne også på radioområdet deler sig efter anskuelse og smag. Vi vil selvfølgelig gerne have, at så mange som muligt også hører vores udsendelser, fordi de er af bedre kvalitet. At P3 stadig er dobbelt så stor som Sky Radio er et sundt tegn på, at også de yngre lyttere forlanger mere end blot væg-til-væg-musik."
Efter en større tilbagegang da de nye stationer begyndte at sende, er P3 steget i den seneste måling og nærmer sig nu to millioner lyttere. I gruppen mellem 20 og 40 år er P3s lytning øget fra 57 % i januar til 60 % i februar.
De ti mest lyttede radiokanaler (februar 2004):
1. P4 (2.386.000 lyttere) 2. P3 (1.995.000) 3. Sky Radio (1.111.000) 4. P1 (885.000) 5. The Voice Total (682.000) 6. Radio 100FM (588.000) 7. P2 (497.000) 8. Radio2 Total (371.000) 9. DR klassisk (273.000) 10. Pop FM (262.000)
|