Det nye medieforlig rammer DR hårdt, idet DR mister P2 og i stedet bliver udsat for konkurrence fra en ny radiokanal med 100 millioner licenskroner i ryggen. Men det nye medieforlig rammer i høj grad også kommerciel radio. Både fra SBS Radio og Radio 100FM frygter man den nye statsfinansierede radiokanal.
"De kommercielle kanaler får en konkurrent yderligere, der er statsbetalt, og ja, så lægger man en stor del af den kommercielle branche i graven," siger medlem af EU-parlamentet for Venstre og tidligere TV 2 Radio-direktør Jens Rohde til DR Nyheder.
Og hos SBS Radio, der driver NOVAfm på den 5. FM-kanal, er man bestemt heller ikke begejstret: "Det er konkurrenceforvridende, at vi betaler 23 millioner kroner om året til staten og forpligter os på at sende 1.000 timers nyheder om året, mens den nye kanal, der skal have en bred musikprofil, får 100 millioner til det. Det giver ingen mening," siger adm. direktør Frederik Meyer til DR Nyheder.
Han stiller sig uforstående overfor, at regeringen på den ene side skriver i medieaftalen, at den nye kanal skal konkurrere på public service, og på den anden side skal sende 60 procent musik med en "bred profil".
"Vi har lige set forliget nu, men den nye kanal minder om P4. Og den vil derfor blive en konkurrent til de modne kommercielle radiokanaler. Derfor frygter jeg for det i forvejen nødlidende kommercielle radiomarked," siger Frederik Meyer.
Direktør Jim Receuver fra Radio 100FM har vanskeligt ved at se, hvad Per Stig Møller egentlig vil med den nye kanal.
"Den ny kanal er desværre ikke kommerciel. Var den det, kunne den have løftet hele den kommercielle del af branchen. I stedet får den 100 millioner kroner fra staten. Hvis den skal til at spille popmusik, så bliver det svært for os," fastslår Receveur.
|