Modern Times Group i Danmark mener, at der bør indføres en moderne og mere effektiv udnyttelse af FM-båndet. "Danmark halter langt bagud på radioområdet. Danskerne har alt for få valgmuligheder, sammenlignet med alle vore nabolande. Alt tyder på, at vi har en historisk mulighed for at stimulere ytringsfriheden og give de danske lyttere en række nye valgmuligheder på landsdækkende radio", udtaler adm. direktør for MTG A/S Jørgen Madsen.
"Viser nærmere undersøgelser af de danske forhold, at stort set alle danske mediekoncerner og bladhuse kan erhverve sin egen landsdækkende radio, vil det være en positiv nyhed for alle, ikke blot lyttere, men også for de eksisterende medievirksomheder. Med egen radiokanal er der basis for fornyet synergi, indtjening og udvikling for disse virksomheder. Det vil give mange ekstra arbejdspladser i medierne", fastslår Jørgen Madsen videre.
MTG ser ikke de tekniske investeringer som nogen uoverstigelig forhindring for at styrke mangfoldigheden og ytringsfriheden i Danmark. Med en betydelig markedsvækst, stigende omsætning og besparelser på drift af radiosendere, kan investeringerne for den enkelte radiostation tjene sig ind over en kort årrække.
Dansk radios andel af reklameforbruget på 2 pct. er det laveste i den vestlige verden, og MTG mener, at mange nye radiokanaler hurtigt vil fordoble eller tredoble omsætningen på radioreklamer.
"Det vil bestemt ikke være urealistisk med en andel på 6 pct. af det samlede rekalmemarked, hvilket vil bringe os på niveau med det europæiske gennemsnit. Hvis regeringen kun kommer med et radiomonopolbrud på en 80 pct. dækkende P5 og en endnu mindre dækkende P6 har man alvorligt svigtet de historiske muligheder for at give ytringsfriheden bedre vilkår i Danmark", slutter Jørgen Madsen. |