I Danmarks 3. største by, Odense, klarer P4 og Radio Fyn sig særdeles godt og er totalt dominerende. I alt 39 % af al radiolytning i Odense skete i 3. kvartal på P4/Radio Fyn, og det er en stor fremgang i forhold til 2. kvartal, hvor markedsandelen var på 33 %. Blandt de kommercielle er The Voice fortsat størst, men der er fremgang for Radio 3, der nu overhaler Radio 2 og dermed indtager positionen som næststørst i Odense.
Gallup har for radionyt.com undersøgt, hvordan fordelingen af radiolytningen i Odense og omegnskommuner tog sig ud i 3. kvartal 2002. Al radiolytning sættes til 100 %, og tallene viser altså, hvor stor en andel heraf de forskellige stationer har. Det er den internationalt mest udbredte og anerkendte måde at læse lyttertal på. Den internationalt betegnelse for disse tal er ’share’, hvilket på dansk nærmest kan oversættes til ’markedsandele’.
Her er den samlede oversigt over markedsandele (shares) i Odense og omegnskommuner i 3. kvartal 2002. Tallene i parentes er fra 2. kvartal 2002.
DR P4/Radio Fyn: 39 % (33 %) DR P3: 21 % (26 %) The Voice: 9 % (9 %) Radio 3: 7 % (5 %) Radio 2: 6 % (7 %) DR P1: 5 % (6 %) Pop FM: 3 % (5 %) DR P2/DR Klassisk: 3 % (2 %) Nyhedsradioen 24-7: 1 % (0 %) VLR Hit FM: 1 % (0 %)
DR total: 69.0 % (65.7 %) SBS: 12.2 % (14.2 %) Clear Channel Radio: 7.4 % (7.2 %) Radio 3: 7.4 % (5.2 %) Sky Radio 0.2 % (0.5 %) |