Siden relanceringen først på året, har Radio Viborg brugt et selvudviklet musiktest-system til at holde styr på, hvilke sange lytterne helst vil høre. Systemet tilbydes nu til andre radiostationer.
Da Radio Viborg den 1. februar trådte ud af samarbejdet med Radionet, begyndte man selv at udvikle et musiktest-system. Systemet har nu været i brug siden foråret.
"Som musikchef skal man naturligvis have en god mavefornemmelse for, hvad lytterne vil have. Men det her er et godt supplement, som virkelig kan hjælpe med at komme tættere på lytterne", siger musikchef på Radio Viborg, Jesper Aagaard, der selv har været med til at udvikle systemet.
Der var tre krav: Det skulle være billigt i drift, enkelt at bruge for radioen, og nemt at finde ud af for lytterne. Og det er lykkedes rigtig godt, mener Jesper Aagaard.
"Jeg er sikker på, at systemet har været en del af vores succes", siger Jesper Aagaard videre. Radio Viborgs lyttertal er det sidste halve år steget 42 pct.
Systemet er nu udviklet helt færdigt, og Radio Viborg er klar til at tilbyde det til andre radiostationer, der ikke har mulighed for eller lyst til, at betale store, dyre undersøgelser.
”Der er mulighed for at købe en løsning, hvor man selv står for opdateringer – eller man kan lave en aftale, hvor vi står for alt. Vi skal selvfølgelig have lidt for det, men det er en brøkdel i forhold til andre systemer", lover Jesper Aagaard.
|