Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


Elendig økonomi truer Sky og 100FM
Tirsdag 9. november 2004
Af Stig Hartvig Nielsen
 
Når Radio 100FM på fredag fejrer 1 års fødselsdag i Store Vega i København så er det på et temmeligt tvivlsomt grundlag. Iflg. Berlingske Tidende kan Radio 100FM godt nok prale af, at have vundet slaget om størst markedsandel blandt de kommercielle radiostationer, men samlet set er hele branchen i knæ. Avisen skriver at økonomien for landsdækkende, kommerciel radio ser håbløs ud for både Radio 100FM, Sky Radio og SBS. Det forventede boom i radioreklamer er totalt udeblevet, DR har oven i købet fastholdt sin markedsandel fra før starten på landsdækkende reklameradio, og endelig har hverken ejerne, annoncørerne eller mediabureauerne stor tiltro til markedet. Det ser med andre ord rigtigt sort ud.
Berlingske skriver, at de samlede indtægter fra landsækkende radioreklame i år indtil nu er på 58 mio. kr. og at det ikke engang er nok til at dække udgifterne ved, at drive bare én af de to nye aktører: Radio 100FM eller Sky Radio.

"Og der er ikke meget, der tyder på, at den når langt over 80 millioner kroner, når året er omme", vurderer Eric Hansen, senior vice president for SBS Broadcasting.

Adm. direktør for Radio 100FM, Jim Receveur, tror på samlet 90-100 mio. kr. i 2004.

Alene Sky Radio har behov for en omsætning på mellem 80 og 100 mio. kr. - bare for at få det til at "løbe rundt". Sky skal betale 54 mio. kr. årligt til staten i koncessionsafgift, mellem 5 og 10 mio. kr. til KODA og Gramex, omkring 10 mio. kr. årligt for leje af sendenet, 2 mio. kr. til Ritzau, et to-cifret millionbeløb til markedsføring og derudover har Sky udgifter til aflønning af en stab på 40 fuldtidsansatte og et nyt større domicil i Nyhavn.

Forudsætningerne for at få tingene til at hænge sammen var, at radioreklameforbruget i Danmark skulle stige fra de nuværende 2 pct. - svarende til ca. 225 mio. kr., hvoraf godt halvdelen går til de lokale radiostationer. Nogle havde forventet en stigning til 3-4 pct. som i resten af Norden eller til 6-7 pct., som er det europæiske gennemsnit. I stedet er der nærmest sket en tilbagegang.

Medieforsker Per Jauert mener, at den negative udvikling især skyldes, at det har været svært at gøre radiomediet til et "pålideligt" medie i annoncørernes øjne.

"Problemet for både mediabureauer og annoncører er, at radiomediet ikke fremtræder troværdigt i lytternes ører. Der har heller ikke været fremdrift i den måde, man laver reklamer på", siger Per Jauert til Berlingske.

En medvirkende årsag til den ringe omsætning er, at Sky, 100FM og SBS har ført regulær priskrig i 4-5 måneder af året for at få nye kunder i butikken.

Broadcast director Flemming Jensen fra Mediaedge:cia konstaterer, at selv de værste skeptikere har overvurderet mulighederne: "Som bureau var vi også lidt skeptiske, men troede dog på vækst. I bedste fald kommer vi nu kun lige i mål på en nulvækst i år".

Flemming Jensen tror ganske enkelt ikke længere på de positive fremskrivninger af markedet, som Sky Radio er kommet med.


Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · Nye tilbud for døve
  · TV 2 får ny formand
  · TV 2 med stort overskud
  · 'Badehotellet' får endnu en sæson
  · DR fejrer kronprins Frederiks 50 års dag
  · Nyt boligprogram på TV 2 Fri
  · Regeringen og DF vil skære DR med 20 procent og afskaffe licensen
  · Palle Kjærulff-Schmidt er død
  · Ny sæson af 'Hjem til gården' på TV 2
  · Felix Smith vært på nyt TV 2-haveprogram



  · -