I 2008 lå andelen af solgte DAB-radioer i Storbritannien stille på 20-21 pct. af alle solgte radioer. Pludselig i 4. kvartal 2009 steg andelen til 28 pct. Men det skyldes, at man er holdt op med at tælle de analoge radioer, der sidder i fx MP3 afspillere og mobiltelefoner.
Indtil for nyligt udgjorde salget af analoge radioer i Storbritannien og Nordirland (UK) omkring 80 pct. af alle solgte radioer, mens DAB-radioer tegnede sig for cirka 20 pct.
Men nu er DAB-radioernes andel af solgte radioer pludseligt steget voldsomt.
Det er der en forklaring på, skriver The Register. UK's digitale lobby-gruppe har nemlig fået omdefineret, hvad en analog radio er.
GfK Retail & Technology, der laver målingerne, er stoppet med at opgøre salget af de analoge radioer, der sidder i MP3-afspillere, nogle mobiltelefoner og i set top boxe. Fx tælles Apples iPop ikke med.
På denne måde undgår man at tælle omkring 2 millioner analoge FM-modtagere med i statistikken, og dermed kan DAB-lobbyen få det til at fremstå - overfor en skeptisk offentlighed og et stigende antal skeptiske parlamentsmedlemmer - som om DAB bliver mere og mere populært. Det mener i hvert fald radioekspert og bloggeren Grant Goddard.
Goddard har i øvrigt også bemærket, at Digital Radio UK decideret har fusket med salgstal fra GfK. På et tidspunkt hævdede man, at 75 pct. af alle solgte radioer var DAB-radioer. Hvad man glemte at sige var, at man så kun talte køkkenradioer med. Alle bilradioer, ghetto-blastere, stereoanlæg osv. havde man behændigt glemt at tælle med.
|