Aalborg-stationen ANR skærper nu tonen mod den Clear Channel ejede Radio 2, der tidligere på måneden holdt sit indtog i Nordjylland, og dermed tilføjede ANR direkte konkurrence om lyttere og annoncekroner i Aalborg-området.
ANR skriver i et brev til de detailhandlende i Nordjylland – dels om egne fortræffeligheder – men ikke mindst om den amerikansk ejede og fra København drevne Radio 2, der skal "trække penge ud af nordjydernes lommer til aktionærerne på den amerikanske Nasdaq-børs". Det er direkte usandt siger Torben Kjær og Bernt Weibel fra Nordjysk Reklame Radio K/S.
ANR laver iflg. brevet "kommerciel kvalitetsradio med udgangspunkt i de mennesker, der bor her, og med udgangspunkt i de behov, de har. Det sker i et snævert samspil med lokalsamfundet – hvor symbiosen populært sagt har været, at de lokale reklamekroner veksles til lokale nyheder og andet relevant lokalt indhold".
Radio 2 omtales ikke just i venlige vendinger: "Nu får Nordjylland så et amerikansk radiokoncept, Clear Channel Communications. Radio 2, styret fra København uden lokale studieværter og med et helt andet formål. Der skal trækkes penge ud af nordjydernes lommer til aktionærerne på den amerikanske Nasdaq-børs. Det er hverken på kort eller langt sig i nordjydernes interesser".
"Det er en direkte usand påstand", siger Torben Kjær og Bernt Weibel til radionyt.com og tilføjer at "de lokale reklamer formidles suverænt af Nordjysk Reklame Radio K/S, som er 100 % lokalt ejet af firmaets ansatte".
I brevet citeres leder af ANR Gruppen Carsten Worsøe for at sige "Jeg føler det dybt problematisk, at det i dag er muligt at lave en lokal radio uden lokal tilstedeværelse", og tilføjer at det koster at være opdateret. ANR har – iflg. Worsøe – altid vidst at der ville komme mere konkurrence på markedet, men havde håbet at denne konkurrence skulle "blive på kvalitet og ikke på tegnebog".
Ikke overraskende er Radio 2 Nordjylland ikke helt enig i disse betragtninger. Torben Kjær og Bernt Weibel siger: "Formålet med en ny radio i Nordjylland er, at tvinge kontaktprisen på radioannoncering ned på det niveau som er kendt i resten af landet. Det er en enestående chance for det lokale erhvervsliv, at der nu er kommet et monopolbrud. Vi ved, at det for mange nordjyske virksomheder er en stor belastning for markedsføringsbudgettet hver gang der skal annonceres i radioen. Derfor bliver det mange gange til alt for lidt annoncering, eller måske slet ingen, pga. de alt for høje priser".
ANRs brev til de detailhandlende indledes i øvrigt med en lidt overraskende melding om, at "ANR Gruppen har lavet kommerciel kvalitetsradio gennem 17 år". Det er dog forkert. ANR – der dengang hed Aalborg Nærradio - startede som en socialdemokratisk fagforeningsradio i september 1983 under en sendetilladelse til AOF i Aalborg. Radioen, der i starten sendte mandag-torsdag 16.00-17.00 og lørdag 14.30-ca.16.30, var primært en debatradio de første par år. Det var først i 1988 at ANR blev en kommerciel radiostation – altså for 13 år siden. |