Da radioauktionen var afsluttet den 18. juni, var de danske medieforskere hurtigt ude med dommedagsprofitier omkring radiomarkedet i Danmark, og om Sky Radios udvikling som landsækkende radiokanal. Men trods forudsigelig skepsis hos danske medieforskere, er medieforskere fra Nederlandene helt sikre på, at Sky Radio også i Danmark vil blive en stor succes, skriver Ritzau.
I Nederlandene har Sky Radio løftet radiomarkedet til et meget modent niveau, hvor mere end 9 pct. af reklameforbruget går til radio. Det skal sammenlignes med beskedne 2 pct. i Danmark. I Nederlandene er Sky Radio blevet en markant succes, som omsætter for én milliard kroner om året og aflyttes af 40 pct. af befolkningen hver uge, skriver Sky Radio i nyhedsbrevet RadioWatch.
Professor Nico van Eijk, som er tilknyttet Institut for Information på universitet i Amsterdam, tror, at Sky Radio i Danmark vil tilegne sig en markedsandel på 30 pct. af radiolytningen inden for en årrække. Hans positive udmeldinger er baseret på de nederlandske erfaringer og Sky Radios musikkoncept - og i øvrigt det uopdyrkede radiomarked i Danmark.
Medieforsker Claes de Vreese fra Institut for Kommunikationsvidenskab tror også, at Sky Radio har store muligheder for at vinde lytterandele. Han forudser, at Sky Radio vil tage en god bid fra DR, og at det vil gå hårdt ud over P3. |