Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


Første år med landsdækkende kommerciel radio skuffede, men håb om vækst i 2005
Onsdag 17. november 2004
Af Stig Hartvig Nielsen
 
Mediabureauet Mediacom havde forventet betydelig mere udvikling indenfor omsætning og lyttere i de forgangne 12 måneder, der har skuffet på flere fronter. Men den noget træge udvikling, især for radios omsætning, er nu alligevel ikke så overraskende, vurderer direktør Kenneth Brenøe, Mediacom. Han er lidt mere optimistisk vedr. 2005.
Direktør Kenneth Brenøe: "Efter ét år med det 'Nye radiomarked' kan vi se tilbage på 12 måneder, der skuffer på flere fronter. Lyttertallene kunne være bedre, og medieomsætningen er heller ikke steget som forventet. Omvendt er der ingen tvivl om, at der er masser af potentiale i radiomarkedet. Efter et afventende 2004, hvor vi alle er blevet klogere på, hvilken profil de enkelte stationer har, hvilke lyttertal de har - samt et år, hvor vi også er blevet klogere på kampagneeffekten af radiomediet, er der god grund til at være optimistisk omkring 2005. 2005 kan godt blive året, hvor tingene vender. Ikke at vi forventer, at det vil eksplodere, men der vil komme vækst i markedet".

Kenneth Brenøe hæfter sig ved, at det kun er marginalt, hvad de kommercielle radiostationer har kunnet flytte af lyttere fra DR. Det handler kun ca 1-2 % point i personer over 12 år. Brenøe siger: "Dette skyldes primært, at DR har formået at tage konkurrencen op og gjort deres produkt endnu bedre, og så har radiolytterne nok også vist sig, at være mere loyale overfor DR end forventet. Der er dog kommet flere kommercielle lyttere til, hvorfor det på kampagneniveau er muligt at genere en højere dækning i dag i forhold til for et år siden. Det er muligt at opnå en ugentlig dækning, der er ca. 5-10 % point større i dag - i de yngre målgrupper - i forhold til for ét år siden. Stationerne har faktisk generelt set fået ganske godt fat i den yngre del af befolkningen".

Den største overraskelse i lyttertalsudviklingen er Radio 100FMs positive udvikling. Lytterne ser ud til at have belønnet Radio100FMs satsning med meget kendte og populære programværter i deres morgenudsendelse. Ellers har markedet alt i alt skuffet på denne front.

Kenneth Brenøe siger videre: "Annonceomsætningen på radiomarked er i følge DRRBs omsætningsindeks på indeks 97 i 2004 i forhold til 2003. Med en gennemsnitlig vækst i mediemarkedet på 8 % er det yderst skuffende".

"Udviklingen er dog naturlig nok. Udbuddet af kommerciel radiotid er nemlig steget i 2004 med de nye kommercielle stationers tilkomst, og konkurrencen er derved blevet meget større.
Samtidig er efterspørgslen ikke steget i samme takt. Dette skyldes dels en afventning fra annoncørernes side, især først på året hvor annoncørerne ønskede at se, hvorledes lyttertallene udviklede sig, og dels fordi annoncørerne stadigvæk er i tvivl om, hvilken effekt radiomediet reelt har. Med manglende efterspørgsel og større udbud er priserne blevet presset ned. Dette har paradoksalt nok betydet, at der indenfor det sidste år er afviklet langt flere radiokampagner, men ikke med større omsætning. Havde man teoretisk set kunne fastholde priserne fra 2003 i 2004, ville man have oplevet en vækst på over 30 %".

Mediacom tror, at kommerciel radio i 2005 vil opleve en mindre og langsom vækst i dels lytterudviklingen og dels en mindre vækst på 10-15 pct. i medieomsætningen.

Kenneth Brenøe slutter med at konstatere, at det kunne være sundt for radiomarkedet, hvis de enkelte stationer kunne samarbejde i stedet for at bekrige hinanden. Et hip til Sky Radio, der i lang tid har modsat sig et fælles samarbejde mellem SBS, Talpa og Sky om en dansk RAB.


Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · Nye tilbud for døve
  · TV 2 får ny formand
  · TV 2 med stort overskud
  · 'Badehotellet' får endnu en sæson
  · DR fejrer kronprins Frederiks 50 års dag
  · Nyt boligprogram på TV 2 Fri
  · Regeringen og DF vil skære DR med 20 procent og afskaffe licensen
  · Palle Kjærulff-Schmidt er død
  · Ny sæson af 'Hjem til gården' på TV 2
  · Felix Smith vært på nyt TV 2-haveprogram



  · -