To DR teknikere opfordrede på Radio Days 04 kollegerne til at ændre vaner. Radioen bliver for kedelig, når der ikke er andet end tale og musik. Finn Markwardt og Peter Lous vil have lyden ind som medspiller.
I radiohusets studie tre gav de to teknikere eksempler på, hvordan lyd kan bruges som fortæller. Ud fra devisen med at vise i stedet for at fortælle historien, har de formidlet historier på en særlig måde på Danmarks Radio. De gav eksempler på, hvordan historien om det nybyggede orgel i Vor Frue Kirke kan bygges op udelukkende med lyden af banken, saven, hamren og små kommentarer mellem de to orgelbyggere. Lydene blev langsomt bygget op til en symfoni af værktøj.
De mange muligheder begejstrer de to, men de er skuffede over, at så få bruger dem.
”Det er et fedt medie, men man hører kun snak og musik," siger Finn Markwardt.
På ham virker det som om, at man i branchen ikke sanser radioens mange muligheder.
”Det er som om, at vi kører på en vej, men der er ingen, som tager sig tid til at kigge ud til siden, siger han.”
For mulighederne er der nemlig. Med ganske få virkemidler, kan man nemlig få liv i æteren. Som et eksempel nævner han en kampagne med sommermagasinet Tournesol. Her valgte man at bygge spotsne op som de billboards, man normalt møder i trafikken.
Man lavede simpelthen lyden af sommer, og lod den stå alene i en række spots. Først senere fulgte andre spots, der forklarede lytteren, hvad man kunne forvente sig af programmet.
Man skal imidlertid bruge lydene med omtanke . I arbejdet med lyden som fortællere er de to stødt på lyde, der gør særligt indtryk.
”Babygråd påvirker mennesker mest. Og det er vigtige elementer at have styr på, også når man laver reklamer," forklarer Peter Lous.
|