Hos produktioinsselskabet Serious Radio Business glæder man sig, ikke overraskende, til den 15. november, hvor Sky Radio P5 og Radio 100FM går i luften. Hos Serious Radio Business påstår man, at hvis radioreklamen er skruet rigtigt sammen, slår den tv-reklamen.
”En god radioreklame lader folk skabe deres egne billeder af hvad der foregår - deres helt private indre film,” siger Martin Riel fra Serios Radio Business.
”Den aktiverer lytterens fantasi og underbevidsthed – noget tv-reklamer sjældent er i stand til, hvilket er grunden til at mange tv-reklamer ikke efterlader et varigt indtryk. Desværre har radio i mange år været et stærkt undervurderet reklamemedie,”
I Serious Radio Business mener man, at reklamebureauerne og deres kunder er alt for fokuserede på det ”glamourøse” tv-medie – derfor har man ikke lagt de store kreative kræfter i radioreklamer: ”Det er smart at lave tv-reklamer, alle snubler over hinanden for at lave dem, men er det altid i kundens bedste interesse ?” spørger Martin Riel og konstaterer: ”Det er selvfølgelig også lettere at lave tv. Vil man lave radioreklamer, der virker, skal det kreative arbejde op i et helt andet gear, end det i mange tilfælde er nu. I øvrigt koster tv-kampagnen en formue; produktionsprisen for et tv-spot kunne jo brødføde hele direktionsgangen hos de fleste annoncører. Man kan køre en massiv, landsdækkende radiokampagne for en brøkdel af prisen på tv, inklusiv produktion”, siger Riel. Martin Riel henviser til tal fra mediebureauet OMD, der blandt andet konstaterer, at kontaktprisen på kommerciel radio typisk ligger på mindre end en tredjedel af kontaktprisen på tv. Tal der bestyrke Martin Riels tro på, at radioreklame er bedre end tv-reklame.
|