Belægningsprocenten til DRs 'Torsdagskoncerter' nærmer sig efterhånden 100, og hver uge lytter cirka 150.000 danskere med hjemme ved højttalerne. Alligevel har DR Radiosymfoniorkestret (RSO) udsigt til at få masser af nye lyttere i sæsonen 2004-2005, som programmet blev præsenteret for onsdag i Radiohuset.
De nye lyttere sidder eksempelvis i Kina, Sydkorea og Singapore, hvor RSO skal på turné i maj og juni 2005 for første gang nogen sinde.
Også på den hjemlige front vil DR satse på flere lyttere og ikke mindst på fremtidens publikum. DR vil blandt andet arbejde for, at flere børn går om bord i den klassiske musik, og her kommer DR Radiosymfoniorkestret til at spille en central rolle.
"Børnene har i mange år været en overset gruppe inden for den klassiske musik. Det er ændret med vor succes med 'Sigurd og Symfoniorkestret', hvor Sigurd Barrett har været orkestrets børneambassadør, og hvor mange 3-9-årige har siddet klistret til skærmen. Men denne succes må ikke få os til at hvile på laurbærrene. Derfor har vi formuleret en ambitiøs strategi for, hvordan vi skal sikre børnene en fortsat fokus inden for vort område," siger DRs orkester- og korchef Per Erik Veng.
Frem til 2007 vil DR intensivere arbejdet med børn og klassisk musik, og som noget nyt er det nu de lidt større børn - fra 9 til 15 år, der bliver satset på.
"Vi tror på, at denne aldersgruppe kan nås via identifikation, og at børnene kan bruge andre børn som rollemodeller. Derfor vil vi fremover satse meget på et arbejde, hvor børnene aktivt bliver involveret i koncerterne i stedet for blot at lade dem være passive modtagere. Det, kombineret med vort øgede korarbejde, vil forhåbentlig sikre, at også de lidt større børn vil kunne hente noget ud af dét, der er vores hjerteblod - nemlig den klassiske musik," siger Per Erik Veng.
|