Branchebladet Vision har i samarbejde med markedsinstituttet Zapera kåret årets bedste medier i Sverige, og for andet år i træk blev Mix Megapol tildelt den ærefulde titel som årets radiostation.
Direktør for Mix Megapol, Marcus Forsells, har arbejdet med kommerciel radio siden 1994. Han mener, at det handler om at forlade radioens studie for i stedet at komme ud til lytterne, op peger bl.a. på messer, sportsbegivenheder og premierer.
Mix Megapol har også indset at lytterne vil have mere end bare musik i æteren, skriver Vision. ”De forventer også nyheder, vejret og lokal information. Derfor har vi opbygget vores egen nyhedsredaktion”, siger Forsells.
I kontakten med annoncørerne spiller uddannelse og træning af radioens sælgere en stadigt stigende rolle og udgør i dag en stor konkurrencefordel for Mix Megapol. Radioen har nemlig nu i tre år målrettet satset på at øge kompetencen for sælgerne, og det har virkeligt givet bonus, oplyser Forsells.
Han siger om det svenske reklamemarked og de svenske annoncører, at man nu efterhånden begynder at indse, at kommerciel radio både er omkostningseffektivt og at man hurtigt kan nå resultater. Men han medgiver at det store kommercielle gennembrud for radioreklame lader vente på sig. Det skyldes først og fremmest de meget høje koncessionsafgifter de svenske kommercielle lokalradioer skal betale til staten. |