Mens Sky Radio har fuld fokus på at skabe overskud - på samme måde som Sky Radio i Nederlandene i årevis har været en guldrandet forretning - så lyder der helt andre toner fra den Talpa-ejede Radio 100FM. Børsen Media-Marked konstaterer i dag, at 100FM's ejer John de Mol synes at være langt mindre indtjeningsfokuseret end Sky. For de Mol er det afgørende, at der skabes en fantastisk radiostation, som han kan være stolt af, og som giver glade lyttere. "At tjene penge er ikke min primære motivation. Det er at skabe kvalitet, og til det formål har vi nøje udvalgt en række dj's og studieværter", fortæller de Mol til Børsen.
De Mol er imidlertid ikke i tvivl om, at radioinvesteringen i sidste ende vil give penge. "Det danske marked vil have et betydeligt vækstpotentiale. Man kan sammenligne det danske marked nu med det hollandske for otte-ni år siden, da det offentlige radiomonopol blev brudt. Det skabte et jordskælv i hollandsk radio", siger John de Mol videre til Børsen. Han erklærer dog, at han ikke er typen [modsat Sky Radio. /red], der tager pengene hjem, man han foretrækker at reinvestere et overskud.
Han begyndte sin karriere for ca. 30 år siden i radiobranchen, og siden har hjertet banket for radio. Senere blev han stenrig og milliardær på tv-produktionsselskabet Endemol, og dermed har han nu fået muligheden for at engagere sig i radio igen for de omkring 40 mia. kr. han tjente på salget af Endemol. |