Kommerciel radio i Danmark er en fiasko, konstaterer Jyllands-Posten i dag. Fiaskoen skyldes dels, at DR fortsat har 2/3 af al radiolytning og dels, at det ikke er lykkedes Sky Radio eller Radio 100FM at få tilført det kommercielle radiomarked flere annoncekroner på trods af massiv markedsføring, her ét år efter deres fremkomst. Samlet set er det danske reklamemarked gået 8 pct. op – men ikke for radio.
”Når man ser på de kolde facts, er der ikke tale om nogen overbevisende præstation fra de kommercielle radiokanaler”, fastslår lektor Per Jauert fra Institut for Informations- og Medievidenskab i Århus. Til Jyllands Posten siger han: ”Det er marginalt, hvad DR har mistet af lyttere. Så det eneste der reelt er sket, er, at vi har fået nogle flere kanaler at vælge imellem, og at staten tjener nogle penge på koncessionsafgifter”.
Per Jauert mener, at især Sky Radio har fejlvurderet, at stationen kunne spise lytterne af med non-stop hitmusik og så lidt nyheder. Jauert er heller ikke imponeret over Radio 100FM: ”Det er godt lavet, men DRs P3 har jo lavet den type underholdningsradio i årevis”.
Radio- og tv-director hos mediaedge:cia, Flemming Jensen, mener, at der er to grunde til den skuffende omsætning. Dels har mange annoncører været usikre på hvad Sky, 100FM og Voice kunne byde på og dels har radio generelt haft et blakket image med en meget svingende kvalitet.
I 2005 ventes en fremgang for radioreklame på mellem 10 og 20 pct., men det er slet ikke nok. Formand for Talpa Radio i Danmark, Jesper Sehested Lund, siger til Jyllands-Posten, at man først kan tale om et gennembrud for kommerciel radio, hvis der i 2005 sker en fremgang i omsætningen på 50 pct.
I 2004 ventes den samlede radioreklameomsætning iflg. mediaedge:cia kun at udgøre 100 mio. kr. for landsdækkende radioreklamer og et tilsvarende beløb for radioreklamer på de lokale radiostationer. |