Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


USA: Flere radiostationer stopper internetstreaming
Torsdag 12. april 2001
Af Stig Hartvig Nielsen
 
I går meddelte Clear Channel at alle selskabets radiostationer i USA stoppede med at streame deres programmer på internettet for at undgå at betale ekstra til reklamespeakere og skuespillere. I dag fulgte en række andre stationer efter og mange stationer overvejer nu seriøst at redigere reklamespots væk fra deres stream.
Baggrunden er – som tidligere rapporteret i radionyt.com – den simple, at radiostationer og reklamebureauer ikke vil betale ekstra til reklamespeakere og skuespillere organiseret i AFTRA (the American Federation of Television and Radio Artists) når reklamespots, hvori de medvirker, udover i radioen tillige streames på nettet.
AFTRA indgik ellers en stjerneklar aftale med branchen for flere måneder siger, hvorefter der skal betales 300 % ekstra, hvis et radiospot udsendes både i radio og på internettet. Hvis en reklamespeaker eller skuespiller f.eks. får et honorar på 200 dollars for at medvirke i et radioreklamespot, så skal der betales 400 dollars ekstra, hvis dette spot også udsendes på internettet.
Men det vil bureauer og radiostationer ikke være med til. Så for at undgå at betale de ekstra dollars har en række stationer i USA altså valgt at stoppe streamingen på nettet.
Flere internetselskaber står nu på spring med tilbud til radiostationerne, så de - eller bureauerne - kan spare de ekstra honorarer. Firmaet StreamAudio var iflg. RAIN hurtigt på banen med et system, der uden problemer kunne blokke alle reklamespots ud, hvor der medvirkede personer organiseret i AFTRA.
Hiwire er allerede gået et skridt videre. Udover at udelukke de formastelige reklamespots med AFTRA-medlemmer, så tilbyder man at indsætte nye reklamespots, der er specielt målrettede til den enkelte internetradio-lytter.
Clear Channel, der ejer mere end 1.100 radiostationer i USA, er iflg. News.Com tæt på at gå over til dette nye system.
Kurt Hanson fra RAIN siger dog i en kommentar, at situationen er absurd: "Et bureau vil bruge hundredetusinde af dollars på en større kampagne. Ved at disse spots også sendes på nettet øges antallet af gange spottet høres måske med 1 eller 2 % - og i virkeligheden er det måske slet ikke ekstra – da internetlytningen meget vel kan være talt med i lyttertallene og dermed i dén pris som bureauet betaler". Hanson kalder radiostationernes og bureauernes reaktion irrationel, når man vil spare nogle få hundrede dollars i speakerhonorar – mens man måske mister reklameeksponeringer til en værdi af tusindvis af dollars på nettet.


Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · Nye tilbud for døve
  · TV 2 får ny formand
  · TV 2 med stort overskud
  · 'Badehotellet' får endnu en sæson
  · DR fejrer kronprins Frederiks 50 års dag
  · Nyt boligprogram på TV 2 Fri
  · Regeringen og DF vil skære DR med 20 procent og afskaffe licensen
  · Palle Kjærulff-Schmidt er død
  · Ny sæson af 'Hjem til gården' på TV 2
  · Felix Smith vært på nyt TV 2-haveprogram



  · -