2004 skulle have været året, hvor radioreklame fik sit gennembrud i Danmark. Hvor Sky Radio og Radio 100FM satte skub i et marked, der ellers i årevis har været uden de store udsving. Men i stedet er det gået den stik modsatte vej, skriver Berlingske Tidende i dag. Omsætningen af radioreklamer i årets første fire måneder ligger 14 pct. under sidste år.
"De nye tal for radiomarkedet er en decideret katastrofe", siger Hermann Haraldsson, adm. direktør for OMD - Danmarks største mediabureau. Han hæfter sig ved, at der er blevet kastet ekstremt mange penge i markedet i form af ressourcer til markedsføring og lancering af de nye frekvenser.
Der er nu ikke længere nogen af de toneangivende medieburauer, der længere tror på,at Sky Radio og Radio 100FM kan vende udviklingen i år.
"De har kun formået at konkurrere hinanden ned, fordi de ikke har formået at markedsføre sig samlet som gruppe. Og det ser ikke ud til at ændre sig", siger Haraldsson videre.
Michael Thim, Initiative Universal Media, siger til Berlingske: "Det er interessant, at radio stadig ikke har fat. Og jeg er sikker på, at Sky Radio har en rigtig, rigtig anstrengt økonomi". |