BBC Radio One er i dets public service kontrakt forpligtet til at være en radiokanal, der appellerer til de 16-29 årige, altså gennemsnitlig 22 år - men iflg. den nyeste Rajar måling er Radio Ones gennemsnitlige lytter 33 år. De kommercielle radioers brancheorganisation, The RadioCentre, mener at BBC Radio One dermed stjæler lyttere fra de kommercielle stationer, og efterlyser derfor ændringer.
Det fremgår af BBC's public service kontrakt, at Radio One skal appellere til unge lyttere. "Og alligevel sender de radio for et meget ældre publikum - og lige ind i den vitale del af kommerciel radios målgruppe", udtaler adm. direktør for RadioCentre, Andrew Harrison, til The Guardian.
"Hvis en kommerciel radiostation agerede så langt udenfor dens format, så vil det være en overtrædelse af betingelserne i dens sendetilladelse. Stationen ville få en bøde fra Ofcom og blive tvunget til at ændre format," fortsætter Andrew Harrison.
Han langer også ud efter BBC Radio 2, der efterhånden er begyndt at sende til et yngre publikum – og dermed også konkurrerer om lytternes gunst i den for de kommercielle stationer interessante målgruppe.
Det er også galt med den digitale kanal BBC 1Xtra, der skulle sende for de 15-24 årige. Den gennemsnitlige lytter til 1Xtra er på 25 år.
|