Interessen for at høre radio på DAB stiger støt, skriver DR i en pressemeddelelse. De seneste tal fra Gallup viser, at 141.000 danskere allerede har en DAB-radio og at 179.000 andre overvejer at købe en DAB-radio.
Samtidig viser tallene, at flere og flere unge har fået skærpet interessen for DAB. En stor gruppe blandt de 20-39-årige overvejer nu at gå ud og købe sig en DAB-radio. Hidtil har interessen været størst hos de 40-59-årige.
DR-analytiker Mads Fink fra DR Radio Digital Udvikling oplyser, at udsigten til et øget udbud af DAB-kanaler, de stadig billigere modtagere og de kommercielle radiostationers entré på DAB er medvirkende til at skærpe interessen for DAB. Salget af DAB-radioer eksploderede til det firdobbelte sidste år op til jul, og interessen stiger stadig.
At interessen er markant stigende blandt den yngre generation, ser Mads Fink som en naturlig følge af, at mange af de nyere DAB-kanaler appellerer til unge og børn.
"De unge er tit de første til at købe ny teknik, og de går meget op i lækkert design og kvalitet, hvilket mange af de nye DAB-radioer lever op til. Men det har helt klart også betydning, at man efterhånden kan få en DAB-radio for ned til 600 kroner," siger Mads Fink.
DRs radiodirektør Leif Lønsmann siger, at "DAB ikke længere er et hemmeligt medie for tekniknørder". "Som så mange andre nye teknologier udbredes DAB gennem ambassadør-effekten. Folk har anbefalet de nye digitale radiokanaler til hinanden, og samtidig har producenter og forhandlere sørget for, at apparaterne kom frem i udstillingsvinduerne i takt med de nye tilbud," siger han.
Efter at Sky Radio og Radio 100 FM i sidste uge begyndte at sende digitalt, har DAB-lytterne i alt 18 kanaler at vælge mellem. Heraf en lang række temakanaler fra DR med alt fra nyheder, børneradio og oplæsning til klassisk musik, jazz og rock.
|