Lukningen af Sky Radio har givet bekymrede miner hos direktørerne for to af landets største mediabureauer. Der er bl.a. talt om, at tilliden til radio- markedet som et professionelt marked vil lide et alvorligt knæk. Men det holder slet ikke, mener Túka Berg Lynge, radioreklamechef hos Radionet, da det jo var 100FM og ddr, som sad på reklamekronerne – ikke Sky.
"Et af Sky Radios mange problemer var jo netop, at de ikke fik nogen særlig rolle i spillet om reklamekronerne, fordi de netop ikke havde den dominerende rolle i radiobranchen, de selv mente at have. Personligt kender jeg til flere annoncører der enten har valgt Sky helt fra, eller skåret kraftigt ned på Skys andel af budgettet, til fordel for Radio 100FM/ddr, efter at være blevet rådgivet om markedssituationen", siger Túka Berg Lynge til Markedsføring. Han er radioreklamechef hos Radionet i Aalborg
Lynge mener, at det er forstemmende, når mediebureauer maler fanden på væggen, på vegne af en branche der i øvrigt havde fornuftige nøgletal længe før Sky Radio blev (mere eller mindre) landsdækkende.
Túka Berg Lynge antyder, at mediebureauernes udmeldinger hænger sammen med de kommende prisforhandlinger. "De signaler er potentielt langt mere farlige for radiomarkedet, end Sky Radios fald", slutter Lynge's kommentar til Markedsføring. |