Direktør for Gramex gennem de seneste 25 år, Bjørn Juell-Sundbye, går på pension, og ny direktør for Gramex pr. 1. oktober bliver den 43-årige cand. merc. John Robert Gjørup Kristensen.
John R. Kristensen er 43 år og kommer fra Dansk Industris branchefællesskab - ITEK (IT, Tele, Elektronik og Kommunikation), oplyser Gramex i en pressemeddelelse. Igennem de sidste seks år har han haft ansvaret for at sætte tele- og mediepolitikken på dagsordenen både politisk, kommercielt og over for pressen. Han har bl.a. været dybt involveret i de seneste to medieforlig. John R. Kristensen er derfor velkendt både i ministerier, styrelser og ikke mindst hos flere af de tele- og mediepolitiske ordførere på Christiansborg. Senest har han været aktiv i Kulturministeriets ophavsretsudvalg,
John R. Kristensen afløser Bjørn Juell-Sundbye, der efter knap 25 år som direktør for Gramex har ønsket at gå på pension.
Formanden for Gramex’ bestyrelse og direktør for ArtPeople Jan Degner udtaler: "Vi har ved ansættelsen af John R. Kristensen særligt lagt vægt på hans mangeårige virke som lobbyist inden for især teleområdet. Hans erfaringer med både de forretningsmæssige perspektiver og den politiske dagsorden vil højne Gramex som forretning og skabe muligheder for at udvikle nye forretningsområder og dermed også gavne vores medlemmer - musikere, sangere og musikselskaber.”
John R. Kristensen har mere end 15 års kommerciel erfaring, og har således - før sin tid i DI ITEK - beklædt en række ledelsesposter bl.a. som marketingchef i MultiChoice (nu Canal Digital), Nordisk Marketingchef i tyske Blaupunkt samt mere end seks år i Nokia Danmark, som divisionsdirektør for Nokias satellit og kabel-tv division. Derudover var han PR-talsmand for Nokia Danmark og dermed Nokias danske ansigt over for pressen.
Om ansættelsen udtaler John R. Kristensen: ”Jeg glæder mig meget til de nye udfordringer i Gramex. Allerede tilbage i min tid i Canal Digital og Nokia var det et udbredt problem at vores tv-bokse samt indholdstjenester blev udsat for pirateriet. Derfor ligger det mig meget på sinde at fastholde et politisk pres overfor pirateri af musik og andet indhold på nettet. Men mine mere end 15 års erfaring med dette område siger mig også, at man ikke kan sagsøge sig ud af problemerne. Man må også være aktiv og sikre gode tilbud til slutbrugerne. Derfor skal musikbranchen konstant – i samarbejde med øvrige forvaltningsorganisationer - arbejde for, at det bliver attraktivt at få adgang til det kæmpe udbud af musik, der er - men på en let og ikke mindst teknologineutral måde. Dvs. at uanset hvor man er og hvilken teknologisk platform, man har, skal man kunne få adgang til sin favoritmusik.”
|