Formanden for brancheorganisationen 'Radioerne' frygter, at staten opsnapper tomrummet i æteren efter Sky Radio. Han mener, at det vil være katastrofalt for de private kommercielle radiostationer, hvis eksempelvis TV 2 sikrer sig de ledige frekvenser.
En mio. lyttere er mere eller mindre "ledige" på radiomarkedet efter at Sky Radio mandag forsvandt fra æteren. Og den situation skal staten ikke blande sig i, mener formanden for 'Radioerne', Steffen Stenbæk.
"Det man kunne frygte er, at regeringen lader TV 2 købe kanalen. Men det ville være helt utilstedeligt. Statsmagten fylder i forvejen alt for meget i mediebilledet", siger Steffen Stenbæk til Sjællandske.
Han konstaterer, at staten i forvejen har sammenlagt fem fem tv-stationer og 21 radiokanaler, og han mener, at det er en hel umulig situation, at staten sidder så tungt på medierne.
Som formand for 'Radioerne' repræsenterer Steffen Stenbæk cirka 30 såkaldt "publicistiske radiostationer" - hvilket iflg. organisationen vil sige private stationer, der foruden underholdning også har et journalistisk indhold. Andre vil blot konstatere, at der er tale om "avisradioer". Stenbæk mener, at medielandskabet - efter Sky Radios fald - byder på store muligheder for de andre publicistiske radiostationer i Danmark.
"På landsplan er der nu omkring en mio. lyttere, der søger andre græsgange. Så nu gælder det for os om at opsnappe så mange af dem som muligt. Det er ikke så tit, der bliver sluppet så mange lyttere løs på én gang", siger Steffen Stenbæk.
Ledige annoncekroner fra Sky Radio kan også komme de publicistiske radiostationer til gode, mener formanden for foreningen 'Radioerne'. |