Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


34.356 solgte DAB-radioer i Danmark i 2004
Tirsdag 25. januar 2005
Af Karsten Jensen
 
Dugfriske tal fra Nordini beretter om, at der i alt er solgt 34.356 stk. DAB-modtagere i Danmark sidste år. Danmark fører suverænt på DAB-fronten blandt de nordiske lande. Nordini opgør, at der er solgt 4.115, 930 0g 27 stk. i henholdsvis Norge, Sverige og Finland.
Mange danskere fandt en DAB-radiomodtager under juletræet den 24. december, og et godt julesalg var en stærk medvirkende årsag til, at der for alvor kom skub i salget af de digitale radioer i 2004. Hvor der for et år siden var solgt cirka 6.000 DAB-radioer i Danmark, står der nu cirka 40.000 digitale radioer i de danske hjem.

Det seneste år er der nemlig blevet solgt 34.356 DAB-radioer, viser en statistik fra Nordini. Det er en nordisk interesseorganisation, som er ejet af de nordiske broadcastere, og som har til formål at fremme digital radio og DAB.

De fleste danskere, der har mulighed for at høre en af DRs 17 forskellige DAB-kanaler, gør det i køkkenet, for hovedparten af de solgte apparater sidste år var køkkenradioer. Men også autoradioer, hi-fi-enheder og lomme-DAB-radioer sælger bedre.

"Jeg er begejstret og også en smule overrasket over, at salget er gået så godt. Pludselig er der tale om, at markedet faktisk er firdoblet på et år i Norden, og det kommer lidt bag på mig, at markedet har reageret så hurtigt på DAB. Det skyldes ikke mindst, at DR har markedsført og omtalt DAB meget," siger direktør Carsten Corneliussen fra Nordini.

En anden forklaring er, at der er kommet flere DAB-modeller på markedet, så der lige nu er 57 forskellige i handlen. Samtidig tager stadig flere butikker DAB-radioerne med i deres sortiment.

DRs ansvarlige for markedsføringen af DAB, Katja Marcuslund, glæder sig over, at det er gået med salget, som det tit gør, når man ryster en ketchupflaske: Lige pludselig kommer det.

"Jeg havde regnet med, at der ville blive solgt omkring 15.000-20.000 DAB-radioer i år. Men at vi ville lande så højt, havde jeg ikke turde drømme om, og det skyldes ikke mindst en god slutspurt i julehandelen og et godt halvår 2004 generelt," siger Katja Marcuslund.

Hun tror blandt andet, at DRs to runder med DAB-kampagner i 2004 og en øget oplysningsindsats blandt især radioforhandlerne har været med til, at danskerne har opdaget DAB og DRs forskellige digitale tilbud.

"Det interessante er så, om udviklingen vil fortsætte, og det tror jeg, den vil. Vi vil i hvert fald gøre, hvad vi kan, for at det sker. Jeg tror, at vi vil se, at yderligere 100.000 danskere har købt en DAB-radio, inden året er omme. Men det forudsætter, at markedet spiller godt med i 2005, og at vi fortsætter med god massekommunikation. Og det er der meget, der tyder på vil ske," siger Katja Marcuslund, der understreger, at der også kommer nye tilbud til DAB-lytterne fra DR i år.

Senere på året åbner DR en DAB-kanal for børn mellem seks og 12 år, og da P1 nu er kommet på DAB, forvandles DR Plus, hvor nogle af P1-programmerne bliver genudsendt, til en kulturkanal, DR Kultur.

Folketinget har pålagt DR at have en såkaldt 'lokomotivrolle' med at rende DAB-markedet i gang i Danmark.


Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · Nye tilbud for døve
  · TV 2 får ny formand
  · TV 2 med stort overskud
  · 'Badehotellet' får endnu en sæson
  · DR fejrer kronprins Frederiks 50 års dag
  · Nyt boligprogram på TV 2 Fri
  · Regeringen og DF vil skære DR med 20 procent og afskaffe licensen
  · Palle Kjærulff-Schmidt er død
  · Ny sæson af 'Hjem til gården' på TV 2
  · Felix Smith vært på nyt TV 2-haveprogram



  · -