Uanset hvem der vinder auktionen over den ledige radiokanal på onsdag, bliver det en hård kamp om økonomisk overlevelse. Med DR's stærke dominans, er det nemlig meget svært at tjene penge på reklameradio i Danmark, konstaterer mediabureauet Carat.
På trods af at reklameradio har trange kår i Danmark, har fem virksomheder meldt sig som interesserede i den femte radiokanal, når staten holder auktion på onsdag 23. august.
"Radiomarkedet i Danmark er unikt. Der er ikke ret mange andre steder i Europa, hvor der er så stærk en statslig kanal som DR. Det betyder, at det er ekstremt svært at tjene penge på reklameradio i Danmark, fordi det simpelthen er svært at få lyttere nok", siger Malene Birkebæk fra mediebureauet Carat, til Ritzau.
At den tidligere aktør på den landsdækkende kanal, Sky Radio, gik konkurs med projektet i 2005, skræmmer ikke Jim Receveur, der er chef for Radio 100 FM. Selskabet bag 100 FM, Talpa Radio, er en af de mulige købere.
"Sky Radio gik ned, fordi de ikke havde et stærkt nok koncept. Vi har stor succes med 100 FM, og hvis vi får muligheden for at udbrede det koncept til hele Danmark, er jeg sikker på at det bliver en god forretning", siger Jim Receveur. |