Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


Mere livsstilsstof på Radio Sydhavsøerne
Fredag 22. november 2002
Af Stig Hartvig Nielsen
 
Radio Sydhavsøerne i Nykøbing F. tror på, at hvis mellemstore kommercielle radioer skal overleve i fremtiden, så skal der laves mere radio med mennesker, der har noget på hjerte: "Værter der lyder som mennesker, som er interessante og som folk føler at de kommer til at kende", forklarer Kim Nielsen fra stationen. Derfor sætter Radio Sydhavsøerne nu fokus på livsstilstoffet - eller sagt på en anden måde: Man vil finde nye emner som interesserer folk.
I første omgang kommer det til udtryk i et dagligt indslag i december måned, om julemad, juleguf, sprød svær, konfekt og alt hvad der hører juletiden til.

"Selvfølgelig skal en kommerciel radio stadig have en klar musikprofil, nyheder, konkurrencer og alt hvad dertil hører. De mellemstore og mindre kommercielle radioer skal især dyrke sit lokale område, for det er her fremtidens indtjeningsmuligheder ligger", siger Kim Nielsen videre til radionyt.com. "Men det kan også hurtigt blive upersonligt og overfladisk. Vi mener at man samtidig skal lave en radio, som har noget fornuftigt at sige. Derfor vælger vi nu en type program, som har været gemt væk i nogle år: Madprogrammet !"

På tv har madprogrammerne skiftet stil. De er kritiske, de er ofte lavet af unge mennesker, og er tit inspireret af det udenlandske køkken. Et eksempel er den engelske succeskok Jamie Oliver, som er utroligt populær. Uden at sammenligne, så vil Radio Sydhavsøerne forsøge at finde en hurtig og ung stil, der minder om det.

Man har valgt at lave en meget poppet udgave af et madprogram, i dagene op fra 1. til 26. december, udfra disse kriterier:
- Indslaget skal vare max. 3 minutter.
- Indslagene breakes 4-5 gange undervejs, bl.a. hvis der er et hop i tiden. (f.eks. ved hævning og bagning)
- Det er ikke vigtigt med nøjagtige mål og instrukser; det kan lytterne læse på hjemmesiden.
- Indslagene bliver lavet i værtens eget køkken derhjemme.
- Programmet opbygges med en indledning (motivation for at høre mere)
- Intromusik skal være lettere rocket julemusik, og der skal være blød underlægningsmusik under dele af indslaget.

Radio Sydhavsøernes erfaring er at det er lidt nemmere, at komme ud til en kunde og få solgt reklametid, hvis man har en idé eller et egentligt produkt med under armen.

Man går nærmest ud til kunden og siger "Jeg har en god idé - dette produkt passer lige til dig. Du kan blive sponsor for dette program, som oven i købet henvender sig til samme målgruppe som du selv gør". Her kunne det for eksempel tænkes at et supermarked kunne lave en mere direkte markedsføring, fordi de der styrer husholdningsbudgettet sandsynligvis også har en interesse i at blive inspireret til aftensmaden.

"Hvis der er andre radioer i landet der er interesseret i at sende programmet, så kan det købes for næsten ingen penge", siger Kim Nielsen videre og tilbyder en gratis demo til interesserede stationer.


Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · Nye tilbud for døve
  · TV 2 får ny formand
  · TV 2 med stort overskud
  · 'Badehotellet' får endnu en sæson
  · DR fejrer kronprins Frederiks 50 års dag
  · Nyt boligprogram på TV 2 Fri
  · Regeringen og DF vil skære DR med 20 procent og afskaffe licensen
  · Palle Kjærulff-Schmidt er død
  · Ny sæson af 'Hjem til gården' på TV 2
  · Felix Smith vært på nyt TV 2-haveprogram



  · -