Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


Ny licenskampagne bygger på licensinspektørernes historier
Onsdag 2. september 2009
Af Karsten Jensen
 
Humor og muligheden for månedsbetaling er midlerne, når DR lancerer en ny licenskampagne for at reducere antallet af sortseere. Målet er 25 millioner kroner mere i licensbetalinger.
”Den dag, de pludselig ringede på døren... Jeg skynder mig ind i stuen, flår skærmen ned fra væggen, voldsomt mand, gemmer den under dynen... Hvis jeg så bare havde husket at trække det skide antennestik ud, så det ikke løber igennem stuen som sådan en hale mand. Så var jeg aldrig blevet busted!”

Det er én af de historier, som bliver fortalt i DRs nye licenskampagne, som har sloganet 'Få det ud af verden'. Kampagnen bygger på licensinspektørernes historier fra den virkelige verden, og historierne om sortseernes opfindsomme måder at undgå at betale licens på, bliver fortalt med et glimt i øjet.

”Med den nye kampagne går vi væk fra den løftede pegefinger fra ’Kan du se pointen, eller skal jeg stave det for dig’-kampagnen til en humoristisk skildring af sortseernes egne historier fra virkeligheden,” fortæller DRs udviklingschef for licenskampagner, Lotte Boas.

Ifølge DRs undersøgelser er 140.000 husstande i dag sortseere, men med den nye kampagne forventer udviklingschefen, at dette tal bliver reduceret med yderligere 15.000 - heraf 5.000 som skifter fra radio- til medielicens. Optimismen bunder blandt andet i, at de danske politikere har åbnet mulighed for, at licensbetalerne kan betale månedsvis frem for hvert halve år.

”Når vi spørger sortseerne om, hvorfor de ikke betaler licens, så er økonomien den forklaring, flest giver. Undersøgelsen viser samtidig, at hver fjerde sortseer svarer, at månedsbetaling vil få dem til at betale licens. Derfor er vi optimistiske og tror, at en del af disse også vil tage imod tilbuddet, nu hvor det er en reel mulighed,” siger Lotte Boas.

Den vårlige medielicens i 2009 er 2.220 kr. og spredt ud på månedsbetaling bliver det til 185 kroner om måneden.

”Mange af sortseerne er unge uden de store indtægter, og i deres budget kan det godt være svært at finde pengene, når de får en regning på 1.110 kr. (halvårlig pris, red.), mens det er lidt bedre for økonomien at få trukket 185 kroner om måneden,” siger Lotte Boas.

DR forventer, at den nye kampagne og muligheden for månedsbetaling i alt vil betyde 25 millioner kroner mere til licensmidler.

Kampagnen består af seks radio- og tv-spot, som vil blive fulgt op med breve til de husstande, som ikke betaler licens.


Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · Nye tilbud for døve
  · TV 2 får ny formand
  · TV 2 med stort overskud
  · 'Badehotellet' får endnu en sæson
  · DR fejrer kronprins Frederiks 50 års dag
  · Nyt boligprogram på TV 2 Fri
  · Regeringen og DF vil skære DR med 20 procent og afskaffe licensen
  · Palle Kjærulff-Schmidt er død
  · Ny sæson af 'Hjem til gården' på TV 2
  · Felix Smith vært på nyt TV 2-haveprogram



  · -