Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


TV 2 Radio på rette spor
Mandag 29. oktober 2007
Af Stig Hartvig Nielsen
 
Målet for TV 2 Radio er at nå en share på 15 pct. i målgruppen 21-50 år inden årets udgang. Nu begynder det at gå i den rigtige retning for stationen. I september nåede man næsten halvejs - nemlig 7.2 pct. Men samtidigt er det daglige og ugentlige lyttertal faldet.
Da TV 2 Radio fik de første lyttertal - for februar måned 2007 - forudså stationen, at lyttertallene ville udvikle sig som det fremgår af grafen ovenfor (den hvide linie). Det gik ikke helt som forudset. Men nu er målet alligevel i sigte. TV 2 Radio tager - fra august til september - et pænt hop op mod de 15 pct. - nemlig fra 5.2 pct. til 7.2 pct.

Fremgangen for TV 2 Radio skyldes ikke, at stationen har fået flere lyttere. Selve antallet af lyttere stationen har er faktisk faldet en del - ned fra 258.000 daglige lyttere til nu 231.000. Det ugentlige lyttertal er også faldet: Ned fra 673.000 til 580.000 lyttere.

Fremgangen i share (markedsandel) skyldes alene at de lyttere stationen har, lytter mere. Dermed øges stationens andel af danskernes samlede lyttertid og sharen (markedsandelen) stiger.

Direktør for TV 2 Radio er tilfreds med fremgangen. Men han gentager også, at TV 2 Radio ikke må sætte forventninger op om, at der sker noget på baggrund af kun én måned med den nye flade og en markedsføring, som først tog sin begyndelse midt i september.

Rohde understreger dog i en intern mail, som radionyt.com er kommet i besiddelse af, at tallene viser, at TV 2 Radios retning, koncept, stemning og indsats m.v. er helt rigtig: "Folk kan simpelthen bedre lide vores radio, og derfor bliver de hængende væsentligt længere end tidligere. Samtidig er det lykkedes os at gå fra markant overrepræsentation af meget unge urbane mænd til et pænt flertal af voksne, moderne og fællesskabsorienterede kvinder blandt lytterne - helt efter vores drejebog - og igen på meget kort tid."

"For at sige det lige ud: Det er særdeles godt håndværk og flot gået allerede at øge lytningen så markant på kun en måned (den normale reaktionstid er 6-8 måneder, når man ændrer sin flade). Sådan!", roser Rohde sin medarbejderstab.

Det er især DR P3, der går tilbage i gruppen mellem 21 og 50 år. P3 er dog med knap 32 pct. langt den største station i aldersgruppen - efterfulgt af P4 med 17.4 pct. og Radio 100FM med knap 12 pct.

Her er en oversigt over share (markedsandel af al radiolytning) i september hos de 21-50 årige i september måned iflg. Gallup Radio Index. I parentes er tallene for august:

DR P3: 31.8 % (33.4 %)
DR P4: 17.4 % (16.5 %)
Radio 100FM: 11.9 % (11.4 %)
TV 2 Radio: 7.2 % (5.2 %)
The Voice: 3.0 % (3.3 %)
DR P1: 2.6 % (3.9 %)
Radio 2: 2.2 % (2.4 %)

- - -

Grafik:
Hvid linie - sådan præsenterede TV 2 Radio deres forventninger til udviklingen efter de første tal i februar 2007.
Sort linie - sådan er det gået
(Grafik: Palle Bo)


Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · Nye tilbud for døve
  · TV 2 får ny formand
  · TV 2 med stort overskud
  · 'Badehotellet' får endnu en sæson
  · DR fejrer kronprins Frederiks 50 års dag
  · Nyt boligprogram på TV 2 Fri
  · Regeringen og DF vil skære DR med 20 procent og afskaffe licensen
  · Palle Kjærulff-Schmidt er død
  · Ny sæson af 'Hjem til gården' på TV 2
  · Felix Smith vært på nyt TV 2-haveprogram



  · -