Andelen af dansk musik i kommerciel dansk radio har på det seneste været til debat, hvor direktør for Gramex, Bjørn Juell-Sundbye, har anklaget de danske – ganske vist landsdækkende – kommercielle stationer for at spille for lidt ny, dansk musik. Men hos Radionet spilles der masser af dansk musik – også helt ny dansk musik får chancen. Musikchef Jan H. Jensen har talt op.
Radionets CHR-format, Hit FM, gav i 2007 ikke mindre end 43 nye, danske titler airplay i 2007 - svarende til 22 pct. af alle nye numre, mens der på Radionets AC-format, Guld FM, blev lanceret 29 nye danske navne - svarende til 19 pct. Faktisk har fem mest afspillede numre på Guld FM været danske i 2007.
"Jeg er glad for at have givet nye spændende navne som Intens, M.I.A. Lyhne, Alphabeat, Inez, Private og Lizzie chancen i 2007 på Hit FM, og de har alle opnået stor popularitet hos vore lyttere. Men det er gjort ud fra, om musikken har været kvalitet og ikke, om kunstneren tilfældigvis har været udstyret med dansk pas", siger Radionets musikchef Jan H. Jensen.
Både Hit FM og Guld FM spiller desuden masser af danske numre i stationernes bagkatalog. Præcis hvor stor en del af den samlede muisk på Radionets to kanaler, der er dansk, kan Jan H. Jensen dog ikke sige.
Men et andet eksempel på, at der spilles meget dansk musik er Radionets hitliste 'Popaganda. Her var ikke færre end 47 numre - ud af de i alt 136 - der blev stemt ind på listen, danske. Det svarer til hele 35 procent. 39 af de danske titler har fundet vej til Årets Top 100, som en række stationer i øvrigt sender 31. december fra 10 til 18. Og Top 10 består af otte danske og blot to udenlandske titler. |